Brev:
Dårlig nattesøvn - 9 måneder
14. oktober 2012
Alder:
9 mdr.
Dårlig nattesøvn - 9 måneder
Kære Helen,
Tak for en god brevkasse og gode bøger - begge dele har inspireret og hjulpet mig godt på vej ind i "forældre-barn-livet".
Vores søn på godt 9 måneder sover meget dårligt om natten og vågner meget tidligt om morgenen. Det har stået på i ca to måneder men værst den seneste måned. Inden da sov han fint om natten. Jeg er klar over at seperationsfasen, dagplejestart, (forsøg på) ammestop mv. kan være mulige forklaringer, men mener alligevel, at der må gøres noget nu.
Vores dag ser sådan ud:
Ca. 05.30: Vågner og pludrer - meget vågen
Ca. 6.15: Havregrød + vand af kop
Ca. 7.30: Afleveres i dagpleje
Ca. 8.00: Flaske MME (tager ca 130-150ml)
Ca. 8.15-9.30: Lur
Ca. 9.30 Formiddagsmad (fx ymer med frugtmos + stykker)
Ca. 11.30 Frokost (mos, grød + rugbrødshapsere) vand af kop. Flaske MME inden lur, hvis han ikke har spist ret meget
Ca. 12.00-14.00: Lur
Ca. 14.30 Eftermiddagsmad (Frugt i stykker + mos, bolle at pille i eller øllebrød/ymer el.lign) Vand af kop
Ca. 15.00 Hentes fra dagpleje
Ca. 17.30 Aftensmad (vores mad i stykker + mos + agurk eller lignende i hånden) Vand af kop.
Ca. 18.30: Bad
Ca. 19.00: Flaske MME (tager ca 100ml) Godnat
Han er nem at putte og falder i søvn i egen seng med sin bamse (bruger ikke sut, har aldrig villet have den). Han skal lige have lov at "bøvle" lidt i sengen først. Der går jeg som regel ud og rydder op efter badet på badeværelset - det tager ca 2 min. Derefter kan jeg komme ind, hvor jeg: 1) lægger ham ned, 2) synger en sang 3) står og holder en hånd på dynen og måske vender ham om på den ene side. Så sover han i løbet af få minutter.
Han ligger altså i sin egen seng men i vores soveværelse, når han falder i søvn. Om dagen sover han i barnevogn og er også her nem at putte.
Men så starter natten med mange opvågninger. Første opvågning kan komme allerede ca kl 22. Her får han tilbudt en flaske MME, men spiser som regel næsten ingenting. Nogen gange kan jeg få ham til at falde til ro igen i sin egen seng, andre gange må jeg ligge mig i vores seng med ham. Herefter følger mange opvågninger natten igennem, hvor jeg altid først forsøger at berolige ham med mine hænder og shh-shh osv. Derefter tilbyder jeg ham vand og flaske MME - ingen af delene gider han at have. Den eneste måde, jeg med sikkerhed kan få ham til at falde til ro og i søvn er ved at give ham brystet. Jeg ammer ikke ret meget mere (kun under disse natte-kriser) og jeg føler ikke, at han reelt får ret meget mælk men mere bruger mig som sut. Han kan vågne 3-5 gange i løbet af natten, hvor vi kører igennem denne proces. Klokken 5.30 (nogengange 5.00) er han frisk og pludrer og bøvler rundt - klar til at skulle op.
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad du har af ideer til at få en bedre nattesøvn og måske også sove lidt længere om morgenen.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
en mor