Dårlig nattesøvn - 9 måneder

14. oktober 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Dårlig nattesøvn - 9 måneder

Kære Helen,

Tak for en god brevkasse og gode bøger - begge dele har inspireret og hjulpet mig godt på vej ind i "forældre-barn-livet".

Vores søn på godt 9 måneder sover meget dårligt om natten og vågner meget tidligt om morgenen. Det har stået på i ca to måneder men værst den seneste måned. Inden da sov han fint om natten. Jeg er klar over at seperationsfasen, dagplejestart, (forsøg på) ammestop mv. kan være mulige forklaringer, men mener alligevel, at der må gøres noget nu.

Vores dag ser sådan ud:

Ca. 05.30: Vågner og pludrer - meget vågen
Ca. 6.15: Havregrød + vand af kop
Ca. 7.30: Afleveres i dagpleje
Ca. 8.00: Flaske MME (tager ca 130-150ml)
Ca. 8.15-9.30: Lur
Ca. 9.30 Formiddagsmad (fx ymer med frugtmos + stykker)
Ca. 11.30 Frokost (mos, grød + rugbrødshapsere) vand af kop. Flaske MME inden lur, hvis han ikke har spist ret meget
Ca. 12.00-14.00: Lur
Ca. 14.30 Eftermiddagsmad (Frugt i stykker + mos, bolle at pille i eller øllebrød/ymer el.lign) Vand af kop
Ca. 15.00 Hentes fra dagpleje
Ca. 17.30 Aftensmad (vores mad i stykker + mos + agurk eller lignende i hånden) Vand af kop.
Ca. 18.30: Bad
Ca. 19.00: Flaske MME (tager ca 100ml) Godnat

Han er nem at putte og falder i søvn i egen seng med sin bamse (bruger ikke sut, har aldrig villet have den). Han skal lige have lov at "bøvle" lidt i sengen først. Der går jeg som regel ud og rydder op efter badet på badeværelset - det tager ...

Annonce

... ca 2 min. Derefter kan jeg komme ind, hvor jeg: 1) lægger ham ned, 2) synger en sang 3) står og holder en hånd på dynen og måske vender ham om på den ene side. Så sover han i løbet af få minutter.
Han ligger altså i sin egen seng men i vores soveværelse, når han falder i søvn. Om dagen sover han i barnevogn og er også her nem at putte.

Men så starter natten med mange opvågninger. Første opvågning kan komme allerede ca kl 22. Her får han tilbudt en flaske MME, men spiser som regel næsten ingenting. Nogen gange kan jeg få ham til at falde til ro igen i sin egen seng, andre gange må jeg ligge mig i vores seng med ham. Herefter følger mange opvågninger natten igennem, hvor jeg altid først forsøger at berolige ham med mine hænder og shh-shh osv. Derefter tilbyder jeg ham vand og flaske MME - ingen af delene gider han at have. Den eneste måde, jeg med sikkerhed kan få ham til at falde til ro og i søvn er ved at give ham brystet. Jeg ammer ikke ret meget mere (kun under disse natte-kriser) og jeg føler ikke, at han reelt får ret meget mælk men mere bruger mig som sut. Han kan vågne 3-5 gange i løbet af natten, hvor vi kører igennem denne proces. Klokken 5.30 (nogengange 5.00) er han frisk og pludrer og bøvler rundt - klar til at skulle op.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad du har af ideer til at få en bedre nattesøvn og måske også sove lidt længere om morgenen.

På forhånd tak
Med venlig hilsen
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.