Døgnrytme søges

9. oktober 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Døgnrytme søges

Kære Helen

Jeg er mor til August på 4 måneder, og har siden han blev født 1/6 i år ”læst med over skulderen”, når du gav gode råd til andre. Vi er inde i en tid med søvn- og appetitforandringer, og nu kunne jeg virkelig godt bruge et par af dine grundige og personlige råd selv.

Lige lidt baggrund; August har fået MME stort set siden han blev født, da aminingen meget hurtigt gik helt galt. Da jeg har haft en del børneeksem, får han Pepticate. Han har altid spist lige lidt mindre end man har kunnet regne sig til at han skal have, men da han er en stor baby med ”elastikker” (ca. 70 cm/8,9 kg sidst SP var her for 14 dage siden), så mener både vi og SP, at han får hvad han skal have alligevel.

Vi tilbyder ham 200 ml 6 -7 gange i døgnet, svarende til ca. hver 3. time i dagtimerne. Han drikker imidlertid nogen gange kun 850 ml/døgn, men vel i gennemsnit 900-1000 ml/døgn. Vi er så småt gået i gang med grød, men det går ikke ret godt. Det ser ikke ud til at han kan lide det, og der ryger højst 1 tsk. fuld ned. Jeg giver ham typisk en smagsprøve ved middagstid, hvor han ikke er for sulten eller træt. Jeg putter ikke frugt mos på/i da vores SP fraråder det før 6 måneder (?)

August har altid været rimelig god til at sove, og da han var ca. 1 ½ måned gammel prøvede vi forsøgsvis at indføre en fast ”putning for natten” kl. 19-20. August faldt fint i søvn med en sut/sutteklud uden gråd og efter kun kort tids putning, og det har egentlig fungeret supergodt siden. Det har dog undret os lidt, at han herefter hidtil så virkelig har sovet igennem – gerne til 02-04, men enkelte gange helt til kl. 07. I samråd med vores SP, er vi begyndt at vække ham og give ham en flaske ml. kl. 23-24. Når han hidtil har fået sin sen-aften-flaske er han relativt hurtigt faldet i søvn igen uden behov for sut el. putning. Vi har ikke hidtil holdt styr på hans lure om dagen, men bare puttet ham, når han var træt (2-3 gange i løbet af dagen) og sørget for at han fik en god lur i barnevognen dagligt.

August græder i øvrigt stort set aldrig – kun lidt klynk når han bliver lagt i sengen og skal puttes (det er normalt et godt tegn, for så er han godt træt og falder hurtigt og roligt i søvn), hvis han er træt når han skal have skiftet tøj eller lign.

August ...

Annonce

... har altså alt i alt hidtil været en yderst nem og glad lille dreng. Nu er det bare som om at søvn- og spisemønsteret ændrer sig. August kan ikke rigtig finde ud af at falde i søvn igen efter flasken kl. 23.30-00.30, og vi har for første gang oplevet at han er UMULIG at putte til natten. Han er desuden den sidste uge vågnet ca. kl. 04-05, og efter at have spist er han lysvågen og kan under ingen omstændigheder sove mere. Vi putter og putter, men han ligger og spræller så meget at vi et par gange har været nødt til at skifte tøj og sengetøj, da det var gennemblødt af sved! Ikke godt for ham eller os.

Han virker samtidig som om det keder ham at spise og giver hurtigt signal om at han ikke vil have mere (lukker munden, vender hovedet bort).

Vores døgnmønster ser nogenlunde sådan ud;
Kl. ca. (04.00) 05.00: Vågner - Flaske MME (og meget vågen!)
Kl. ca. 06.00: Efter at han været vågen i ca. 1 time, træt og puttes
Kl. 7.00-8.30: Vågner – hygger lidt i vores seng, hvis han vågner kl. 7. Flaske MME ca. kl. 8.
I løbet af dagen: lures længde og tidspunkt svinger meget. Flasker ca. hver 3. time.
Kl. 15.00/15.30 - 16.30-17.30: Tur - Sover mere eller mindre i barnevognen
Hvis vi har gået tidlig/kort tur:
Kl. 16.30-17.00: Flaske MME, vågen
Kl. 18.30-19.00: Flaske MME (lille portion)
Hvis vi har gået sen/lang tur:
Kl. 18-18.30: Flaske MME
Kl. 19-19.30: Puttes for natten
Kl. 23.30-00.30: Flaske MME

Jeg forestiller mig at det er på tide, at vi forsøger os med noget mere struktur på dagen for at få bedre ro på natten. Kan du hjælpe os med et forslag til en døgnplan for søvn og mad? Måske ville han sove bedre (og spise lidt mere) hvis maden var bedre fordelt på døgnet? Og synes du at vi skal vække August fra lure/om natten for at få mere struktur på det hele?

Hvad angår maden skal vi så evt. øge intervallet mellem flaskemåltiderne for at sikre at August er mere sulten, når han skal spise? Skal vi vente med grød, når han nu ikke ser ud til at være ”grød-parat”? Skal vi prøve at give ham vælling – og i givet fald hvornår på døgnet?

Nå det blev alligevel et noget langt brev med mange spørgsmål og både om mad og søvn. Håber at du kan overskue det alligevel og glæder mig til at høre dine forslag.

På forhånd tak fra
Augusts mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine