Brev:
Dårlig søvn om natten
6. oktober 2012
Alder:
9 mdr.
Dårlig søvn om natten
Kære Helen.
Sikke en fantastisk brevkasse du har – dejligt man kan finde kompetente svar på alle sine små (og store) bekymringer og udfordringer.
Vores datter er nu 9 ½ måneder og er en glad pige, som udvikler sig som hun skal.
Kravler, rejser sig op af møbler, øver sig i at slippe og holde balancen, klapper, vinker mm. Er nysgerrig på omgivelserne og charmer alt hun kan komme i nærheden af.
Vores historie er, at vi har boet på skift i udlandet og i DK siden hun blev født. Jeg har været hos hende hele tiden, mens min mand har rejst meget. Hun er helt tryg ved ham også.
Vi har forsøgt at skabe samme rytme, lige meget hvor vi har været og samme ritualer ved putning, mad osv.
Hun spiser godt i løbet af dagen og sover to gode lure.
Hendes dagsplan ser sådan ud:
6.30-7.00 Godmorgen
7.30-8.00 Morgenmad – havregrød med frugtmos. Vand af kop
9.00 Formiddagsmad – bolle, ost, frugtmos
9.15-11 Formiddagslur
12.00 Frokost – rugbrød med pålæg, pasta, røræg, grøntsager…
14.00 Eftermiddagsmad – riskiks/bolle, frugt
Amning
14.30-16 Eftermiddagslur
16.00 Sen eftermiddagsmad – yoghurt m revet æble, bolle m ost
18.00 Aftensmad – først grøntsagsmos og herefter vores mad.
19.30-20 Putning til natten - amning
2.00-3.00 Amning
Vores udfordring går på hendes søvn om natten – eller det vil sige mangel på samme.
De første tre måneder kæmpede vi en del med at få hende til at sove, så havde hun tre måneder hvor hun sov uden opvågninger – nogle gange med en enkel amning.
Fra ca. 6 måneders alderen og indtil nu har nætterne været præget af gråd, mange opvågninger, utilfredshed, motorisk uro, drømme og mareridt – og vi er efterhånden ved at være lidt brugte.
Hun falder selv i søvn i sin seng efter amning og godnatsang om aftenen – nogle gange skal hun lige have sutten og puttes igen. Hun har en nussebamse, som hun er rigtig glad for. Efter et par timer starter det med de mange opvågninger mm. Nogle nætter kan hun græde i timer, hvor andre nætter skal hun ”bare” have sutten og puttes. Jeg ammer stadig en gang om natten, men vil egentlig gerne snart stoppe med den amning, men som det er lige nu, så ved jeg ikke om det er en god ide…?
Da jeg ammede hende flere gange om natten var det liggende, men nu er det siddende og så kommer hun tilbage i sin egen seng efter – det er uden problemer. Hun bliver rigtig gal, hvis hun kommer over i vores seng og ikke ammes, så det er vi stoppet med.
Hun har fået tjekket ørerne og det var fint. Nogle nætter skyldes hendes ”ked af det hed” helt sikkert tænder, men det kan jo ikke være grunden i over tre måneder.
Jeg er godt klar over at vores boligsituation, motorisk uro og nu seperationsangst kan have en betydning for hendes urolige søvn – men har alligevel brug for dine tanker om situationen og eventuelle forslag til hvad vi kan gøre.
Vi har overvejet at putte hende i voksipose, for at afhjælpe den motoriske uro, men har endnu ikke prøvet.
Hun sover inde hos os og får først sit eget værelse, når vi flytter til et andet land til nytår. Det bliver en permanent bolig.
Glæder mig meget til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Mor til en dejlig datter!