Brev:
Brug af sut om natten
20. september 2012
Alder:
6 mdr.
Brug af sut om natten
Kære Helen
Mange tak for en super god brevkasse, som jeg har været utrolig glad for :)
Jeg har en dejlig datter på 5½ måneder, og jeg har et spørgsmål omkring brug af sut om natten. Vores lille pige har altid været ret nem om natten, og hun har sovet på sit eget værelse (lige ved siden af vores soveværelse) fra hun var to måneder. Vi har en fast putterutine om aftenen, hvor hun får nattøj på, kommer i seng, og vi synger et par sange for hende. Derefter siger vi godnat, og vi går ud, og så falder hun selv i søvn. Vi skal typisk ind et par gange for at give hende sutten, men hun plejer at falde i søvn indenfor ca et kvartids tid. Vi har altid prøvet, såvidt muligt, at lade hende falde i søvn alene, men vi lader hende aldrig græde - hvis hun er ked af det tager vi hende op med det samme og trøster hende.
Hun bliver puttet kl 19, og hun får noget at spise inden (grød + mælk på flaske). Hun vågner typisk omkring midnat, får en flaske, og sover indtil kl 6, (hvor vi alle står op), og får en flaske igen. Vi skal typisk ind og give hende sutten et par gange i løbet af natten. Om dagen spiser hun ca hver 4. time, og sover en lur fra ca 8-9, igen ca 11-13, og 30 min omkring kl 15. Hun er en meget nysgerrig pige med masser af energi, og er også meget glad (smiler til alt og alle!).
Grunden til jeg skriver er, at hun den sidste uges tid er begyndt med at vågne og skulle have sutten hver time i løbet af natten. Derudover spiser hun kun det halve af hvad hun plejer ved midnat, sover uroligt, vågner hver time og vågner igen kl 4 og er sulten (og spiser igen kun lidt). Hun er glad og aktiv som hun plejer at være i løbet af dagen, så det er kun om natten det driller. Jeg kan ikke finde ud af om vi skal gøre noget anderledes om natten? Jeg har læst, at fra ca 6 måneder bør baby'er selv kunne finde deres sut om natten og putte den ind i munden igen, passer det?
Nogle gange når hun vågner om natten og klynker lidt, så smiler hun helt vildt når man går ind til hende, og ser ud som om hun gerne vil lege. Så jeg har også tænkt på om det her natteroderi kan hænge sammen med, at hun udvikler sig rigtig meget disse dage? Hun har altid været glad for at ligge på maven, og er fornylig begyndt at løfte sig op på hænderne med strakte arme, eller skubbe fra med fødderne og løfte numsern op i vejret (hun har ikke fundet ud af at gøre begge dele på en gang, men hun prøver ihærdigt, det ser ret sjovt ud).
Vi kan ikke finde ud af, om vi bør gøre noget anderledes om aftenen/natten for at hjælpe hende til at sove bedre om natten, eller om det er normalt, at baby'ers søvnrytmer ændrer sig på den måde?
På forhånd mange tak for dit svar, jeg glæder mig meget til at høre fra dig :)
Kærlig hilsen
Natasja