Brev:
Søvn om morgenen?
28. august 2012
Alder:
12 mdr.
Søvn om morgenen?
Hej Helen.
Jeg har tidligere skrevet til dig, fordi vi bliver vækket meget tidligt på morgenen, men er lidt usikker på, hvordan jeg skal bruge dit råd.
Vores dreng bliver lagt til at sove kl 20 og har gjort det siden han var 6 måneder gammel. Længe har han vågnet flere gange om natten for at blive ammet eller i hvert fald puttet igen, men for en måneds tid siden begyndte han at vågne først ved 4-5-tiden, men så have meget svært ved at sove igen. Jeg har i denne periode stoppet med at amme ham om morgenen, så han nu kun bliver ammet én gang i døgnet, ved puttetid.
Han bliver imidlertid ved med at vågne for tidligt. For det meste ender det med at vi får ham til at sove igen, men der går ofte en times tid med det - og så sover han til gengæld tit til 7-7.30-tiden.
Du foreslog os gradvist at putte ham til middagslur et kvarter senere dag for dag, men i forhold til hvad? Han står som sagt op mellem 5 og 7.30, så middagslurene ligger ret forskelligt fra dag til dag. De dage han ender med at være vågen fra kl 5 bliver han jo træt hurtigt igen og bliver måske puttet igen ved 7.30-tiden. Er han først vågnet 7.30 er han jo bare super-veludhvilet og kan være svær at få til lur før kl. 11.30 og så kan det iøvrigt være svært at nå den sidste lur, hvilket gør aftenen lidt svær.
En ting der besværliggør at putte ham om sen nat/tidlig morgenen er at han er meget opmærksom på om jeg bliver inde hos ham på hans værelse. Så når han egentlig er ved at falde i søvn og jeg smutter ud, begyder han at græde og stille sig op. Det gør han egentlig også om aftenen, hvor jeg prøver at gå en masse frem og tilbage og lægge ham igen og igen. Jeg får fikset køkkenet i denne ombæring, hvor jeg skramler en masse så han kan høre at jeg er der og taler også ind til ham fra køkkenet. Det virker ret godt og generelt tager det måske 15 min at putte ham ved den tid. Der er ingen problemer med at få ham til at sove til lur i barnevognen.
Jeg håber meget at du kan hjæpe - mange hilsner fra Stine.