Døgnrytme

15. august 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Døgnrytme

Kære Helen.

Vi (30 + 34 år) har en dreng fra 20/4-12 der er meget smilende, glad og nem. Men vi savner en mere stabil rytme i dagen. Og det håber vi du kan hjælpe os med. (han er enebarn)

Han er flaskebarn fra 3. uge og er lige så stille (i samråd med SP) opstartet på tynd grød og mos da han ikke bliver mæt. Han er 65 cm og 8 kg. (savler meget, er begyndt at vågne om natten, åbner munden for d-dråber, drejer hovedet, spiser sine hænder osv.) Han spiser ml. 5-6 flasker gul Allomin mme ca. 200 ml pr flaske pr. dag + 1-2 flasker vælling.

Men vores egentlige ”problem” er rytmen. Han har siden han var 1-1 ½ mdr sovet igennem om natten. Dejligt! Han bliver puttet ml. kl. 21-22 og sover til ml. kl. 05-07 hvor han skal have flaske, og vil så gerne sove videre til ca. kl. 8-9.
Om dagen sover han mellem 3-4 powernap på ml. 20-45 min varighed. Oftest 20-30 min. Han vågner ofte grædende (drøm?) – kan dog trøstes nemt, men vil ikke sove igen, og virker frisk og glad. Det er som vinden blæser hvornår han powernapper (klokkeslæt på dagen).

Vi har samme rytme hver dag omkring putning. Om natten i egen seng – om ...

Annonce

... dagen i barnevognen. Samme (type) sut, dyne, ble delvis over hovedet, lille puttedyr. Intet legetøj eller stimulans.

Han er som sagt et meget nemt barn der gerne vil følge med i alt. Er utrolig nysgerrig, interesseret, grinende, pludrende og sjov. Og han virker ikke til at være træt eller generet af ikke at sove mindre, men kan selvfølgelig blive overtræt – dog sker det sjældent.

Hvad skal vi gøre. Vi vil selvfølgelig ikke miste vores nattesøvn :) Men samtidig kunne det være godt for ham også at sove lidt om dagen.

• Hvordan får vi indført en fast rutine? Kan han være sulten? (Som sagt er han mere end klar til grød og mos.)

• Vi har læst din gode bog omkring søvn og metoder hertil, men ønsker hjælp til at få det indført i vores familie. Kan du lave et skema med tidspunkter på hvordan vores dag kan se ud? Skal han vækkes før kl 9 evt? Puttes senere/tidligere?

• Kan man oplære et barn til at sove – hvordan?

Vi har talt om at investere i en Slyngevugge da han ikke er så glad for at ligge i sin barnevogn. Hvad mener du om den type vugge?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Pernille & Claus

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder