Brev:
Døgnrytme
15. august 2012
Alder:
4 mdr.
Døgnrytme
Kære Helen.
Vi (30 + 34 år) har en dreng fra 20/4-12 der er meget smilende, glad og nem. Men vi savner en mere stabil rytme i dagen. Og det håber vi du kan hjælpe os med. (han er enebarn)
Han er flaskebarn fra 3. uge og er lige så stille (i samråd med SP) opstartet på tynd grød og mos da han ikke bliver mæt. Han er 65 cm og 8 kg. (savler meget, er begyndt at vågne om natten, åbner munden for d-dråber, drejer hovedet, spiser sine hænder osv.) Han spiser ml. 5-6 flasker gul Allomin mme ca. 200 ml pr flaske pr. dag + 1-2 flasker vælling.
Men vores egentlige ”problem” er rytmen. Han har siden han var 1-1 ½ mdr sovet igennem om natten. Dejligt! Han bliver puttet ml. kl. 21-22 og sover til ml. kl. 05-07 hvor han skal have flaske, og vil så gerne sove videre til ca. kl. 8-9.
Om dagen sover han mellem 3-4 powernap på ml. 20-45 min varighed. Oftest 20-30 min. Han vågner ofte grædende (drøm?) – kan dog trøstes nemt, men vil ikke sove igen, og virker frisk og glad. Det er som vinden blæser hvornår han powernapper (klokkeslæt på dagen).
Vi har samme rytme hver dag omkring putning. Om natten i egen seng – om dagen i barnevognen. Samme (type) sut, dyne, ble delvis over hovedet, lille puttedyr. Intet legetøj eller stimulans.
Han er som sagt et meget nemt barn der gerne vil følge med i alt. Er utrolig nysgerrig, interesseret, grinende, pludrende og sjov. Og han virker ikke til at være træt eller generet af ikke at sove mindre, men kan selvfølgelig blive overtræt – dog sker det sjældent.
Hvad skal vi gøre. Vi vil selvfølgelig ikke miste vores nattesøvn :) Men samtidig kunne det være godt for ham også at sove lidt om dagen.
• Hvordan får vi indført en fast rutine? Kan han være sulten? (Som sagt er han mere end klar til grød og mos.)
• Vi har læst din gode bog omkring søvn og metoder hertil, men ønsker hjælp til at få det indført i vores familie. Kan du lave et skema med tidspunkter på hvordan vores dag kan se ud? Skal han vækkes før kl 9 evt? Puttes senere/tidligere?
• Kan man oplære et barn til at sove – hvordan?
Vi har talt om at investere i en Slyngevugge da han ikke er så glad for at ligge i sin barnevogn. Hvad mener du om den type vugge?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Pernille & Claus