Svingevugge og barnevogn?

17. juli 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Svingevugge og barnevogn?

Kære Helen

Vi har som du kan se i tidligere breve (bla. ændre ammerytme?) svært ved at få vores søn til at sove meget længere end 1 time af gangen fra ca midnat og til om morgenen (samme problem om dagen, men det går dog bedre med at få en lang lur ind midt på dagen). Når vi putter ham kl ca 19 sover han ca 4-5 timer. Det gør han dog kun fordi, han ligger i gyngevuggen Natures Sway og vi kan gynge ham lidt, når han er ved at vågne efter ca 2-3 timer.

Han sover også typisk sin middagslur i vuggen (igen for at vi kan hjælpe ham videre når han vågner efter de første ca 45 min, hvor han sover meget let. Formiddags-luren prøver vi at få i barnevognen (selvom han ikke kan falde i søvn bare ved vi går med ham. Han græder og falder ikke i søvn. Vi tager ham derfor op i liften eller voksi-posen og svinger ham til han næsten sover, så tilbage i barnevognen, hvor han sover 45 min. (uanset om vi stiller ham eller bliver ved med at gå.)

Den sene eftermiddagslur sover han enten i vuggen eller i barnevogn afhængig af, om vi er hjemme ...

Annonce

... eller ude at gå en tur.

Fra ca midnat ligger han i sin seng, som er en af de små 'sidesenge', der er sat på vores seng.

Vi har den seneste uge forsøgt os med dine råd, men hvis ikke jeg lægger ham til brystet, er han helt utrøstelig hver gang han vågner (godt og vel en time hver gang. Nogle få nætter 2 timer). Vi har også prøvet at lade min mand trøste ham med sutten og hånd på hans krop etc, så han ikke kan dufte mælken. Men det hjælper ikke.

Vores spr er:

- 'burde' han ikke sove længere af gangen om natten i denne alder (knap 4 mdr). ? (ialt sover han ca 14 timer i døgnet)

- må han sove hele natten i svinge- vuggen, hvor vi bedre kan holde ham sovende? Ifølge forhandlerne må han gerne, men hvad mener du? Har hans ryg ikke brug for et fladt fast lag og sove på bare nogle af døgnets timer? (udover barnevogn)?
Og risikerer vi at 'skabe' et barn, der KUN kan sove med bevægelse?

- har du nogle råd til, hvordan vi lettere får ham til at sove i barnevognen?

Tak for altid gode svar!

Ved venlig hilsen

A & I

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi