Brev:
Svingevugge og barnevogn?
17. juli 2012
Alder:
4 mdr.
Svingevugge og barnevogn?
Kære Helen
Vi har som du kan se i tidligere breve (bla. ændre ammerytme?) svært ved at få vores søn til at sove meget længere end 1 time af gangen fra ca midnat og til om morgenen (samme problem om dagen, men det går dog bedre med at få en lang lur ind midt på dagen). Når vi putter ham kl ca 19 sover han ca 4-5 timer. Det gør han dog kun fordi, han ligger i gyngevuggen Natures Sway og vi kan gynge ham lidt, når han er ved at vågne efter ca 2-3 timer.
Han sover også typisk sin middagslur i vuggen (igen for at vi kan hjælpe ham videre når han vågner efter de første ca 45 min, hvor han sover meget let. Formiddags-luren prøver vi at få i barnevognen (selvom han ikke kan falde i søvn bare ved vi går med ham. Han græder og falder ikke i søvn. Vi tager ham derfor op i liften eller voksi-posen og svinger ham til han næsten sover, så tilbage i barnevognen, hvor han sover 45 min. (uanset om vi stiller ham eller bliver ved med at gå.)
Den sene eftermiddagslur sover han enten i vuggen eller i barnevogn afhængig af, om vi er hjemme eller ude at gå en tur.
Fra ca midnat ligger han i sin seng, som er en af de små 'sidesenge', der er sat på vores seng.
Vi har den seneste uge forsøgt os med dine råd, men hvis ikke jeg lægger ham til brystet, er han helt utrøstelig hver gang han vågner (godt og vel en time hver gang. Nogle få nætter 2 timer). Vi har også prøvet at lade min mand trøste ham med sutten og hånd på hans krop etc, så han ikke kan dufte mælken. Men det hjælper ikke.
Vores spr er:
- 'burde' han ikke sove længere af gangen om natten i denne alder (knap 4 mdr). ? (ialt sover han ca 14 timer i døgnet)
- må han sove hele natten i svinge- vuggen, hvor vi bedre kan holde ham sovende? Ifølge forhandlerne må han gerne, men hvad mener du? Har hans ryg ikke brug for et fladt fast lag og sove på bare nogle af døgnets timer? (udover barnevogn)?
Og risikerer vi at 'skabe' et barn, der KUN kan sove med bevægelse?
- har du nogle råd til, hvordan vi lettere får ham til at sove i barnevognen?
Tak for altid gode svar!
Ved venlig hilsen
A & I