Brev:
Træt pige sover ikke
14. juni 2012
Alder:
1 mdr.
Træt pige sover ikke
Kære Helen
Så blev det min tur til at skrive. Vi har via dine svar på andres breve og vha. din bog om søvn allerede haft god gavn af din hjælp, men nu står vi overfor en udfordring, som vi ikke umiddelbart kan løse, så nu kunne jeg ikke holde mig væk længere.
Vi har en pige på 7 uger, som stort set ikke sover i løbet af dagen. Om natten sover hun super fint i liften fra kl. ca. 23-8 kun afbrudt af to-tre måltider (jeg ammer hende 100 %) Om morgenen er hun glad og smilende, pludrer og hygger sig tydeligvis. Når jeg fornemmer, at hun er ved at være træt igen (efter ca. 1,5 time) lægger jeg hende til brystet for 2.gang og som oftest falder hun i søvn imens. Falder hun i søvn, lægger jeg hende sovende over i liften. Falder hun ikke i søvn, venter jeg til hun er liiiige ved; så hun opdager, at hun bliver lagt, men uden at være rigtig vågen.
Når hun ikke falder i søvn ved brystet bliver hun oftest vugget til ro; svøbt i sin dyne (vi svøber hende altid når hun skal sove), i mine arme. Dette er nødvendigt for at få hende til at falde (næsten) i søvn, da hun som regel græder når hun skal sove; formentlig fordi hun er træt; sådan tolker jeg i hvert fald hendes gråd.
Når hun efter ca. 5-15 min. i liften vågner, græder hun som regel. Jeg lægger mine hænder på hende og siger shhhhh, og rokker hende lidt i liften. Yderst sjældent falder hun i søvn igen. Oftest bliver hun så ulykkelig, at jeg tager hende op igen. Jeg sidder med hende i 2 min. og så sover hun igen. Sådan går det meste af dagen fra kl. 8-23 (lægger hende-tager hende op). Nogle dage er vi heldige, at hun så tager en lang lur på 3 timer i løbet af dagen, men de fleste dage foregår det som ovenstående.
Det resulterer i, at vi har en træt og uoplagt lille pige, som græder af træthed. På et tidspunkt kunne jeg være i tvivl om, om hendes manglende søvn var et udtryk for, at hun var udhvilet efter powernaps, men fordi hun vågner med gråd og fortsat klynker eller virkelig græder, så må jeg afvise det igen.
Det er efterhånden blevet sådan, at vi helst bare ville sidde med hende i vores arme og lade hende sove, for det er så hjerteskærende, at hun bliver så ulykkelig, når søvnen afbrydes, men samtidig uholdbart for os alle, så vi holder alligevel ved.
Håber du kan hjælpe os lidt på vej.
Mange hilsner fra
Pernille (en ret så frustreret 1.gangs Mor)