Brev:
Søvn og putning igen igen
23. maj 2012
Alder:
10 mdr.
Søvn og putning igen igen
Kære Helen
Tak for alle dine gode svar. Vores lille dreng bliver 11 måneder om 14 dage, er meget glad og nysgerring, og trives med at være på barsel med far. Jeg skriver fordi jeg vil høre dine tanker om at lære ham at falde i søvn selv.
Han står op mellem 6.30 og 7.00 og sover som regel 1½ time ved 10-tiden og igen fra kl. 15-16. Det varierer lidt, men det er rimelig fast med to lure om dagen. Aftensmad er kl. 18 og han bliver ammet 19.30 og lagt 19.45 ca. Det tager som regel mellem 30-40 min at lægge ham - og nogle gange op til 50 min. Vi gør i øvrigt de samme ting hver aften, så der er et helt fast ritual frem til han bliver lagt i seng, hvor han får sin sut, sine bamser, vi synger en sang og sætter en cd på med dejlige, rolige vuggesange (han elsker musik).
Han rejser sig meget op i sengen og kaster sin sut ud over sengekanten, så ind til videre har vi blidt lagt ham ned og givet ham sutten om og om igen ind til han har givet op, og er faldet i søvn. Han sover på vores værelse, men skal jo på sigt have sit eget - jeg kunne godt tænke mig, at det blev når jeg ikke længere skal amme om natten, dvs. når han er et årstid (han skal dog starte i vuggestue 1. juli, så måske trækker jeg amningen lidt, så der ikke kommer for mange forandringer på én gang, men ååååhhh hvor jeg trænger til at sove hele natten...!) Pt. sover han til kl. 4 ca. hvor han bliver ammet og sover så videre i sin egen seng.
Hvis vi går ud af værelset græder han hjeteskærende ind til vi kommer tilbage. Han er virkelig ked af det, for han piver og snøfter et stykke tid efter vi er kommet tilbage (også selv om vi kun er væk i 2-3 minutter - som føles som MEGET lang tid, når ens barn græder). SÅ hvordan gør man liiiige det der med at lære den lille mand at det er ok at ligge og falde i søvn selv? Forlanger vi for meget? Det er bare lidt øv at bruge 40-50 min af sin i forvejen korte aften på at sidde på sengekanten.. :-/
Vil også lige høre dig hvad man gør, når natteamningen skal skæres væk. Skal man blot forsøge at putte ham igen, give ham vand eller noget helt tredje?
På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen
Rikke