Søvn og putning igen igen

23. maj 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn og putning igen igen

Kære Helen

Tak for alle dine gode svar. Vores lille dreng bliver 11 måneder om 14 dage, er meget glad og nysgerring, og trives med at være på barsel med far. Jeg skriver fordi jeg vil høre dine tanker om at lære ham at falde i søvn selv.

Han står op mellem 6.30 og 7.00 og sover som regel 1½ time ved 10-tiden og igen fra kl. 15-16. Det varierer lidt, men det er rimelig fast med to lure om dagen. Aftensmad er kl. 18 og han bliver ammet 19.30 og lagt 19.45 ca. Det tager som regel mellem 30-40 min at lægge ham - og nogle gange op til 50 min. Vi gør i øvrigt de samme ting hver aften, så der er et helt fast ritual frem til han bliver lagt i seng, hvor han får sin sut, sine bamser, vi synger en sang og sætter en cd på med dejlige, rolige vuggesange (han elsker musik).

Han rejser sig meget op i sengen og kaster sin sut ud over sengekanten, så ind til videre har vi blidt lagt ham ned og givet ham sutten om og om igen ind til han har givet op, og er faldet i søvn. Han sover på vores værelse, men skal jo på sigt have sit eget - jeg kunne godt tænke mig, ...

Annonce

... at det blev når jeg ikke længere skal amme om natten, dvs. når han er et årstid (han skal dog starte i vuggestue 1. juli, så måske trækker jeg amningen lidt, så der ikke kommer for mange forandringer på én gang, men ååååhhh hvor jeg trænger til at sove hele natten...!) Pt. sover han til kl. 4 ca. hvor han bliver ammet og sover så videre i sin egen seng.

Hvis vi går ud af værelset græder han hjeteskærende ind til vi kommer tilbage. Han er virkelig ked af det, for han piver og snøfter et stykke tid efter vi er kommet tilbage (også selv om vi kun er væk i 2-3 minutter - som føles som MEGET lang tid, når ens barn græder). SÅ hvordan gør man liiiige det der med at lære den lille mand at det er ok at ligge og falde i søvn selv? Forlanger vi for meget? Det er bare lidt øv at bruge 40-50 min af sin i forvejen korte aften på at sidde på sengekanten.. :-/

Vil også lige høre dig hvad man gør, når natteamningen skal skæres væk. Skal man blot forsøge at putte ham igen, give ham vand eller noget helt tredje?

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder