Brev:
Søvn hos 7 uger gammel pige
25. juli 2004
Alder:
1 mdr.
Søvn hos 7 uger gammel pige
Vi har en pige på 7 uger, 4 kg. og 57 cm lang.
De første to uger sov hun en del. Hun kunne både falde i søvn under amning og blive lagt i vugge/lift og sove videre samt blive lagt i "vågen" tilstand og falde i søvn.
Efter de første to uger er det desværre gået ned ad bakke. Hun falder gerne i søvn på skulderen eller på maven af mor/far, men vågner 5-30 min. efter hun så er blevet lagt i vugge/lift. Hun falder også gerne i søvn, hvis vi går med hende i barnevognen, men vågner så snart vi holder stille. Vi kan også vugge hende i liften, men når vi så stiller den fra os, går der 5-30 min., så vågner hun. Når hun vågner er hun lysvågen, som om hun har powernappet.
Vi har forsøgt at lægge hende på et tæppe både med og uden aktivitetsting ovenover, men hun ligger ikke mere end et par minutter, så begynder hun at græde. Hun kan godt lide at ligge i skråstolen, men vi har hørt, at det ikke er sundt for et spædbarn at ligge der så længe. Hun falder også gerne i søvn der, hvis hun er træt. Men hun vågnet så kort tid efter, at vi har flyttet hende over i lift/vugge.
Vi forsøgte for to uger siden, at give hende en flaske om aftenen som supplement til amningen. Dette fik hende til at sove 2*3 timer om natten i en periode, det ser desværre også ud til kun at have været midlertidig. Vi er nu gået over til kun flaske bl.a. for at finde ud af, om hun nu også fik nok at spise. Hun spiser gns. 650 ml i døgnet.
Hvad kan vi stille op? Det mest frustrerende er, at hun trænger til søvn, men vågner når hun "ligger alene".
Med venlig hilsen
Mari-Louise Melchior