Rejser sig i søvne

8. november 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Rejser sig i søvne

Hej Helen.

Endnu et spørgsmål vedr. søvn.

Vores søn på nu 10 mdr er begyndt at vågne kl 5 hver morgen efter i længere tid at have vågnet kl 6. Det har nu stået på sådan ca. siden vi stillede uret til vintertid, men det hændte også før, så jeg er ikke sikker på det har noget med det at gøre? 6 er acceptabelt, men kl 5 er altså bare alt for tidligt til at vi kan hænge sammen - og til at han kan tror jeg.

Derudover er han begyndt at vågne så mange gange i løbet af natten igen. Han har eget værelse og har sovet igennem 3 gange siden vi fik ham - og det er sket på hans eget værelse.

Han rejser sig tit op i søvne eller sætter sig op og det kræver at vi kommer ind og lægger ham ned, måske giver ham lidt vand og vugger ham lidt i sengen før han falder i søvn igen. Han bruger, efter "eget" valg ikke sut. Det er blevet oftere her på det sidste.

Tror du det er en fase, eller er det noget vi skal sætte ind for at stoppe?
Vi har prøvet at trække den lidt og ikke gå ind til ham med det samme i håbet om, at han selv kan ligge sig ned igen eller falde til ro. Men så bliver han ofte bare mere ked af det.

Jeg synes det er mærkeligt at han bliver ved med at vågne så mange gange. Specielt når man hører om så mange andre børn, som trods alt kun vågner hvis de skal ...

Annonce

... ammes. Han bliver ikke ammet om natten mere, det stoppede vi med efter at han selv havde sovet igennem de tre nætter uden at vågne for at ville spise. Det er ca. en måned siden.
Han bliver nu ammet to gange i døgnet.

Rytmen er således:
Vågner kl 5, får morgenmad kl 7- havregrød og sødmælk
Får lille snack, tykmælk eller halv bolle kl 9 og puttes, sover ca. 1 1/2-2 timer
Middagsmad kl 11.30, rugbrødshapsere, sødmælk/vand
Ammes før putning ved 13.30-14 tiden, sover 40 min-1 time
15.30 ca snack, brød, tykmælk eller græd+ sødmælk/vand
18 aftensmad, vores mad
19-19.30 natmad, tykmælk med æblemos
19-30-20 ammes og puttes
Vågner et par gange og er ikke til at få til at sove igen k. 5.

Det skal lige siges, at han den seneste tid også vågner relativt ofte i hans formiddagslur, hvor det kræver at man skal vugge ham i søvn igen. Ca hver halve time. Derudover er han voldsomt morsyg.

Jeg ved ikke hvordan vi skal få ham til at sove længere om morgenen. Han har jo gjort det tidligere. 9 timer om natten er da heller ikke særlig meget for ham. Slet ikke når han vågner en 3-4 gange undervejs.

Er der noget at gøre, eller skal vi bare acceptere at vi er zombie-agtige indtil han bliver teenager?:-)

Eller er det bare en periode tror du?

Med venlig hilsen
Zombie 1 og 2:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.