Store problemer med søvn om dagen

16. oktober 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Store problemer med søvn om dagen

Hej Helen.

Jeg blev for snart 6 uger siden mor til en dejlig datter, og jeg skriver til dig med et spørgsmål om hendes søvn.

Om natten sover hun glimrende i sin lift, som regel 3 timer, hvorefter jeg ammer, 2-3 timer igen, hvorefter jeg ammer og herefter "små-slumrer" hun - i mors seng, af og til med bryst i mund - i et par timer, og så står vi op.

Men om dagen har vi store problemer med at få hende til at sove, med mindre det er på en af os. Som regel falder hun selv i søvn under amningen - hvis hun herefter bliver liggende på sin mors mave sover hun snildt 2-3 timer, men hvis vi flytter hende til hendes lift, til sofaen ved siden af eller andet vågner hun - enten med det samme (dette tror jeg skyldes at hun endnu ikke er i den "dybe" søvn) eller i løbet af en halv times tid. Det betyder at hun ikke får ret meget søvn, og (tror jeg) ...

Annonce

... slet ikke nok, med mindre vi sidder med hende - hvilket pt. betyder at hendes mor ikke får lavet ret meget andet i løbet af dagen.

Hun døjer en del med mavepine, og nogle gange er det tydeligt at det er dét hun vågner af, men mange gange virker det ikke umiddelbart som om det er dét.

Har du nogle forslag til hvad vi kan gøre?

Derudover har jeg endnu et søvnrelateret spørgsmål: Når hun vågner i sin barnevogn bliver hun helt hysterisk, og det tager lang tid at få hende til at falde til ro bagefter. Jeg vil enormt gerne "lære" hende at det er rart at køre i barnevogn, og min taktik indtil videre har været at tage hende op når hun bliver ked, berolige hende- hvorefter hun falder i søvn, og herefter lægge hende i barnevognen igen. Har du nogle forslag til hvad man kan gøre?

Vi ser frem til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen
Astrid

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.