Gode råd søges til putning og bedre nætter

10. oktober 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Gode råd søges til putning og bedre nætter

Hej Helen.

Tak for dine svar – ikke bare dem til mig – men også de mange, jeg trawler igennem på hjemmesiden, hver gang jeg bliver i tvivl om noget.

Vi endte med en fin løsning med vuggestuen og lurene – så de lægger hende om formiddagen og jeg henter hende i tide til at hun kan sove lur 2 i barnevognen på tur med mig. Det giver en dejlig glad pige :-) og gladere pædagoger, synes jeg.

Når jeg skriver igen, så er der faktisk flere ting – og jeg tænker lidt på, om de hænger sammen – eller om løsningen af dem gør, derfor skriver jeg det hele her.

Hvis du helst vil have det hver for sig, så bare svar det – så kommer de et styks ad gangen.

Jeg har nu gået et stykke tid og ville skrive til dig for at få hjælp til putningen i egen seng. Min datter falder nemlig i søvn på armen eller ved brystet – og bliver så lagt i sengen, når hun lige er ved at falde i søvn.

Og jeg kan læse mig til både på siden og i din bog, at vi nok skal have ændret det på et tidspunkt, så hun lærer at hun godt kan ligge i sengen og falde i søvn der.

Efter bad om aftenen, børster vi tænder, sidder og putter lidt og går i soveværelset, hvor hun bliver ammet. Og de gange, hun ikke falder i søvn ved brystet, får hun sutten og jeg synger 3-4 sange (de samme hver gang), stryger hende henover panden og holder hende i hånden.

Og ser, hvordan hun falder hen, og lægger hende så, så det passer med, at hun kigger på mig, ruller om på siden og krammer sin pølle.

De gange jeg lægger hende inden hun er næsten i søvn – eller prøver at putte hende i sengen, sker der følgende: Hun banker benene i madrassen så hun vågner rigtigt, ruller om på maven, op i kravlestilling, hen til tremmerne og begynder enten at grine eller græde. Når hun græder, har jeg taget hende op.

De gange hun har grinet, har jeg lagt hende ned igen, sagt ”Nej, det er sovetid” og strøget hende henover panden som jeg ville, hvis hun lå på armen. Og set, hvordan det hele har gentaget sig om og om igen. Efter 10. gang har jeg opgivet og taget hende op.

Jeg har også forsøgt at ”gå til og fra” og ordne vasketøj etc., men kun for at opleve, hvordan hun holder sin egen lille sengefest: leger titte-bøh med sengeranden, kravler rundt i sengen eller sætter sig og snakker med bamsen. Og gerne i halvanden time. Skal jeg bare lade hende blive ved med det? Så længe hun ikke græder? Jeg synes jo, hun skal sove og hun er træt og falder i søvn, når jeg tager hende op på armen.

Hvad kan jeg gøre? Har du gode råd? Jeg synes ikke hun skal ligge og græde – så "godnat og sov godt"-metoden er ikke lige mig. Men er der andet, jeg kan gøre?

I mellemtiden står jeg også med et andet problem – det vil sige to, der i nattens hede smelter sammen til det samme – nemlig vågne nattetimer og amning.

Indtil for knap 3 uger siden gik det rigtig fint med ...

Annonce

... projekt: Ud med natamning. Jeg ammede ved sengetid og enten midnat eller kl. 2 – alt efter, hvordan det gik. Og havde flere dage i træk, hun først vågnede kl. 2, blev ammet og sov videre til 5 halv seks. Og oplevede generelt, at hun godt kunne komme videre i søvnen uden bryst, når hun vågnede af og til.

Men et sammenrend af: 3 nye tænder, en forsinket reaktion på vuggestuestart (sagde pædagogerne) og 3-dages feber – har kuldsejlet dette fuldstændigt. Mens hun var syg, ammede jeg hende en del mere end normalt, dels fordi hun var så sølle, dels fordi hun ikke ville spise eller drikke andet i de dage hun havde 40 i feber.

Og nu er det som om hun er blevet helt afhængig af brysterne igen.

Og når hun vågner til midnat – vågner hun rigtigt – og vil ammes, ammes, ammes.
Hun bliver rasende (!) når jeg prøver at give hende sutten, fx efter 4. bryst og halve time. Eller ligger og skifter mellem bryst og sut. – 15 sekunders sut på sut – 45 sekunders bryst. Og bliver gal, når jeg tager brystet væk. På det tidspunkt har jeg taget hende over i sengen hos mig – fordi flere forsøg på at lægge hende fra mig i hendes egen seng fejler.

Hun er vågen i timer – og griner og traller, så længe, der er adgang til brystet.

Prøver at kravle over til (stakkels) far, der skal op og køre langt, og for til sidst flygter ud af gæsteværelset. Jeg har slukket lyset under alt det her – og lægger hende stille og roligt ned og siger: nej, det er sovetid, hver gang hun rejser sig op.

Jeg putter, nynner (stille for ikke at vække min kæreste mere) og ender med at give efter for amningen, for at hun ikke skal blive ved med at skrige. Og kun langsomt bliver hun liggende længere og længere tid og døse uden at vågne. I nat var det ca. kl. halv fire.

Det er jo ikke holdbart, jeg får sovet – måske 2 gange 2 timer i løbet af natten inden en lang arbejdsdag. Men kan godt holde det ud, hvis det bare er en overgang?

Eller har jeg skabt et brystmonster, mens hun har været syg ?

Er tiden til at far tager fri fra arbejde et par dage og tager et par nætter og en kold tyrker? Det havde jeg jo håbet, vi kunne undgå. Men hvad gør jeg så? Den stramme t-shirt virker som en rød klud på hende.

Og endeligt, så har jeg gået og pønset på at hun skulle på eget værelse her nu, hvor hun bliver 11 måneder og inden hun bliver et år. Men det virker helt uoverskueligt lige nu.

Hvordan får vi det hele passet sammen?

Skal vi tage tingene roligt 1 ting ad gangen og får styr på nætterne først? Eller tænker du, at vi skal introducere putningen i egen seng samtidig eller først? Og vente med værelset?

Jeg håber, du kan overskue mit lange brev – og glæder mig til at høre, hvad vi kan gøre, inden min kæreste permanent flytter i gæsteværelset og min datter vokser fast i armene på mig.

Mange hilsner (med stærk kaffe)
Anne-Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder