Brev:
Søvn - kultur forskelle
29. september 2011
Alder:
4 mdr.
Søvn - kultur forskelle
Kære Helen,
Tak for dine tidligere svar - de har været rigtig gode at have med i de overvejelser, jeg har gjort mig i forhold til ammestop/overgang til flaske.
Min dreng, der fylder 4 måneder om et par dage, får nu kun flaske, og det går rigtig fint. Vi er netop begyndt at indføre mere faste spisetider (6,9.30,13,16.30,20,23) og han spiser godt ved måltiderne, ca 150 ml hver gang.
Han sover en formiddagslur på et par timer, en tidlig eftermiddagslur på et par timer og indimellem (når det lykkes) en powernap omkring 17.30. Han går i seng omkring kl. 20 og vågner op 23 og får flaske igen.
Som jeg skrev til dig tidligere bor jeg i Frankrig og har en fransk kæreste, og vi har på mange måder ikke den samme tilgang til tingene som følge af, at vi kommer fra to forskellige kulturer. Vi var hos børnelægen forleden (vaccination), og hun sagde, at det nu var på tide, at vores søn begyndte at sove igennem om natten, eller i hvert fald ikke få mad.
Det er en diskussion, jeg har haft med min kæreste, som er af den overbevisning, at nu må det snart være slut med det natteroderi. Ifølge vores børnelæge skal et barn på 4 måneder kunne sove igennem, og først få mad henad 5-6 om morgenen. Det hænger måske sammen med, at man ikke ammer så længe i Frankrig. Hun opfordrede os virkelig til at 'tage kampen' nu, for hvis vi ventede ville det bare blive meget sværere.
Jeg gik med til at prøve dette, selvom jeg egentlig synes det lyder ret urealistisk (men jeg er jo også dansker). Det betyder, at vi gennem en lille uges tid, har forsøgt at få vores søn til at falde i søvn igen uden at give ham mad, når han vågner om natten. De to første nætter græd han en del - det var min kæreste, der tog tjansen med at få ham til ro (hans metode er igen den franske, hvor man ikke tager barnet op, men lader det ligge og græde i mørket uden at tale til det, men giver det sutten indimellem og måske holder lidt i hånden). Det skal lige siges, at han kørte vuggen ind i stuen, og faktisk faldt han i søvn igen - første nat efter en del tid, men allerede 3. nat var det bedre.
Han vågner dog stadig konsekvent ved 3-4-tiden, og her i nat var han helt utrøstelig og virkede sulten. Jeg blev ved med at sige, om vi dog ikke kunne give ham en lille smule mælk eller dog i det mindste tage ham op og vugge ham i søvn - ja, simpelthen TRØSTE ham! Min kæreste er sikker på, at hvis vi først begynder på det nu, så kan vi starte forfra. Enden blev dog, at han fik 70 ml og sov til 6.40 derfter.
Mit spørgsmål går på, hvorvidt det kan have konsekvenser for et 4 måneder gammelt barn ikke at blive taget op og blive trøstet, når det græder om natten. Han er ikke fuldstændig utrøstelig hele tiden, men skiftevis klynker og skriger igennem. Jeg synes det er hårdt, men omvendt må man jo også prøve at finde et kompromis, når nu man ikke er helt enige om, hvordan tingene skal gøres.
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan du ser på det her med ikke at tage barnet op, når det græder gennem længere tid. Allerede efter ganske få minutter føler jeg, at vi burde tage ham op og lade ham vide, at vi er der.
Jeg glæder mig til at læse dit svar
Mange hilsner
Nanna