Hvad gør jeg i forhold til luren tidlig aften?

4. august 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hvad gør jeg i forhold til luren tidlig aften?

Hej Helen,

Så er jeg tilbage med endnu et par spørgsmål i fht min søn på nu 5 mdr og 12 dage. Jeg har forsøgt at anvende dine råd i vores dagligdag og det går faktisk rigtigt godt. Vores rytme ser nu sådan ud:

5.00 amning og sover videre
5.30/6.00 lille tår igen og så står vi op
7.30 amning og lur (Som før nævnt er han meget træt og pylret på dette tidspunkt og sover nogle gange 40 min, men nu virker til at denne lur bliver kortere og kortere. Han er i HOPLA når han vågner.
8.10 vågner
8.30 1/2 dl grød m frugtmos
9.45/10.00 amning og lur (ofte i barnevogn)
10.40 vågner (glad), sover altid kun 40 min og kan affinde sig m at ligge/sidde i vogn ca 10 min så er jeg ofte nødt til at tage ham op i bæresele da han bliver utilfreds
11.30 1/2 dl grød m frugtmos
13.00 amning og lur (her sover han igen 40 min og er ofte ret ked af det når han vågner, men er jeg lige ved siden af kan jeg svøbe ham, tage ham op og vugge ham, hvorpå han falder i søvn igen. Jeg lægger ham ved siden af mig i vores seng og kan ved at lægge en hånd på hans mave hjælpe ham gennem en del små opvågninger, hvor han gnider sig med hænderne i hele ansigtet så han vågner.
14.30/15.00 vågner
16.30 amning og forsøger at lægge ham til lille powernap men har sjældent held m det, hvilket gør at han er meget pylret resten af aftenen
17.30 grøntsagsmos evt m frugtmos efterfølgende
18.00 bad mm
18.45/19.00 flaske med MME og falder nemt i søvn, ofte mens han tager flasken.
Derefter ammer jeg kl 22,23,24,02 og 03 (eller noget i den retning, er efterhånden så træt at det er svært at holde styr på, jeg prøver at lulle ham til ro, men han bliver så ulykkelig og søger med åben mund, også når faderen tager over).

Nu har jeg så et par spørgsmål i den forbindelse:

- Min søn falder ofte i søvn i forbindelse med amningerne og jeg kan ikke vække ham til at drikke færdig. Hvad gør jeg?

- Synes du det er ok at lægge ham ned (vi bor i etageejendom) i ...

Annonce

... barnevognen og gå tur? Jeg er ofte blevet hjemme, da jeg synes det er synd, når han nu er faldet i søvn.

- Jeg ammer altid kun fra et bryst, er det normalt når han er så stor som han er? Jeg kan ikke få ham til at tage det andet efterfølgende.

- Hvad gør jeg i forhold til luren tidlig aften? Forsvinder den ikke i 6 måneders alderen alligevel? jeg mener; skal jeg blive ved m at kæmpe for det eller se det som tegn på at han ikke har behov, selvom det er lang tid fra 15 til 19 at holde sig vågen. Jeg overvejer at lægge ham 9.30, 12.30 og så måske 16.30, ville det være passende for hans alder?

- Hvordan skal måltiderne fordeles over dagen når han bliver 6 måneder? Han spiser 1/2 dl grød som du anbefalede. Han siger ikke klart fra synes jeg, men grøden vælter ud ad munden når han ikke vil have mere (sådan tolker jeg det). Jeg er lidt bekymret for at presse for meget i ham.

- Han er lidt forstoppet i forbindelse med grød opstart. Nogle gange er afføringen faktisk formet, andre gange blød. Han har næsten afføring dagligt. Er det normalt?

- Efter en uge hvor han ikke ville tage flasken kl 19 accepterer han nu denne igen. Du nævnte at jeg kunne bruge NAN2 er det rigtigt forstået? Hvorfor ikke NAN1?

- Jeg vil gerne begynde lige så stille at indføre flere flasker og amme mindre. Hvordan skal jeg gøre det mest hensigtsmæssigt? Havde forestillet mig at slutte helt fx når han er 8-9 mdr. Dette især for at få nogle roligere nætter og fordi jeg gerne vil være gravid igen.

- Hvad søren går galt i forhold til vores nætter? Hvad kan jeg gøre for at amme mindre om natten?

Det var alt alt for mange spørgsmål i et brev, men det ene hænger i halen på det andet. Skal nok prøve at fatte mig i korthed næste gang.

Tak for dine gode svar der har hjulpet mig meget hertil, ser frem til de kommende svar.

Med venlig hilsen
træt men glad mor der begynder at nyde barslen pga rigtigt gode dage, men træt pga hårde nætter....

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder