Brev:
Dårlig nattesøvn med mange opvågninger
25. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Dårlig nattesøvn med mange opvågninger
Kære Helen
Vi har en dejlig dreng på knap 8 måneder, som desværre ikke har et særlig godt søvnmønster eller nogen god døgnrytme, og vi skriver derfor til dig for at få hjælp. Vi er ved at være rigtig desperate og frustrerede – føler os nogle dage totalt magtesløse!
Han blev født til termin (jeg blev igangsat), men var stjernekigger og blev taget med sugekop. Han vejede kun 2900 g, men har fint indhentet det, så han nu er en dejlig basse på 8,8 kg og 69 cm.
Lige siden han blev født, har vi haft svært ved at få ham til at sove lange stræk af gangen. De første par måneder sov han kun 20-30 minutter af gangen om dagen i barnevogn og vugge. Om natten sov han hos mig i sengen. Det virkede han mest tryg ved og fungerede bedst mht. amning. Han har dog ikke taget lange stræk om natten, max 2-3 timer, og ofte kun 1,5 time.
Da han var 2,5-3 måneder, havde han enkelte nætter, hvor han sov 4-5 timer i træk i starten af natten, men han har stort set ikke gjort det siden (sådan føles det i hvert fald).
Da han var knap 5 måneder, anbefalede vores egen SP os at vænne ham til at sove i egen seng, når han ikke skulle have mad, fordi vi begyndte at forstyrre hinanden i søvnen (det var nok mest mig, der blev forstyrret!), og det er egentlig gået meget godt. Hans seng står helt op af min, så jeg nemt kan nå ham. Han er dog vågnet og har bedt om mælk hyppigt, nogle nætter hver 1,5-2 timer, og når jeg ikke har kunnet få ham til at sove videre ved at lægge ham om på den anden side eller nusse ham, har jeg overgivet mig, selom jeg godt ved, at han ikke har været sulten. Jeg har bare været for træt til at tage kampen, og har hungret efter den smule søvn, det har givet mig.
For fem uger siden skar vi i samråd med SP ned på antallet af natamninger. Han får nu mad kl. 20, når han bliver puttet, og så igen kl. 24. Det har selvfølgelig været hårdt, men vi tænkte i starten, at det nok ikke tog så forfærdeligt lang tid (det har vi hørt fra mange andre, der er kommet nemt igennem det). Efter et par dage virkede det som om, at det gik nemmere, og han fik sovet 3-4 timer i stræk, men det holdt desværre ikke ved.
Han bliver ammet i sengen (er oppe og blive bøvset af et par gange, hvilket også får ham til at spise lidt mere), og når han er faldet til ro og næsten sover, bliver han flyttet til egen seng. For det meste åbner han øjnene kort, men finder sig i situationen og falder hurtigt helt i søvn. Enkelte gange vågner han igen efter kort tid, hvor vi så ligger og nusser ham, til han falder i søvn, men det kan godt tage 1-1,5 time, før han overgiver sig. I mellemtiden har han skiftet mellem af være glad og snakkende og meget pyldret og ked af det. Men for det meste virker det på den nemme måde.
De fleste nætter sover han fra midnat til kl. 2-3, og er her meget svær at få til at falde til ro igen. Det kan godt tage mellem 1 og 2 timer, hvor vi så er ved at være henne ved næste måltid. Undervejs har vi (jeg) ham oppe og trøste ham og går lidt rundt med ham (synger evt. hans yndlingssang), til han falder til ro, hvorefter vi prøver at lægge ham og nusser ham. Men han bliver ofte meget ulykkelig over at blive lagt tilbage i sin egen seng, og jeg ender af og til med at gå rundt med ham, til han sover helt.
Det er selvfølgelig også noget skidt, men det er bare for hårdt at høre ham ligge der og være så gal og ked af det. Far har været væsentlig bedre til bare at ligge og nusse ham, end jeg er, og jeg lægger mig ofte ind i et andet rum for ikke at kunne høre ham! Men som sagt, han kan godt ligge og være dybt ulykkelig i flere timer, og far kan efterhånden heller ikke klare det mere på den måde.
For et par uger siden havde han en enkelt nat, hvor han sov fra kl. 20:30 til 00:30, fik mad og sov til 06:30. Ren lykke – men desværre kun den ene nat.
De seneste nætter er gået helt i ged. Han er begyndt at vågne efter 40-45 min og være ked af det (han er jo selvfølgelig vildt træt). Nogle gange kan jeg få ham til at falde hurtigt i søvn igen ved at bære rundt på ham, men andre gange er han bare dybt ulykkelig og utrøstelig. Når han så endelig er faldet i søvn, vågner han igen efter 20-45 min – og det kan godt fortsætte det meste af natten igennem.
Nogle gange forsøger jeg at tage den nemme løsning og amme ham i søvn igen, men det virker ikke til, at han sover bedre og længere af den grund. Det er heller ikke altid, at han vil have bryst. Det virker helt sikkert, som om der er noget, der generer ham – jeg ved ikke, om det kan hænge sammen med, at jeg har haft noget brystbetændelse? Jeg har fået penicillin, og det går meget bedre.
Om dagen sover han nu 30-40 minutter af gangen, før han giver lyd fra sig. Nogle gange ligger han med åbne øjne, men ser tydelig træt ud. Andre gange har han lukkede øjne, men græder (i søvne?). Han vil herefter ofte kun sove videre, hvis vi triller med barnevognen. Vi prøver at trille ham kort og stille barnevognen fra os, for at han ikke skulle vænnes til at blive trillet, men det virker ikke altid, og han vågner efter kort tid og bliver meget utilfreds og ked af det.
Vi har også prøvet bare at nusse ham på kinden og vugge ham let, men det hjælper absolut ikke. Han er også ofte meget ked af det, når vi lægger ham ud at sove. Han vrider og vender sig og sparker dynen af sig, og det eneste, der hjælper, er at trille ham, til han (næsten) sover. Nogle gange tager det et kvarter, andre gange få minutter – sjældnere 20-30 min.
Han bruger ikke sut og har aldrig villet det, selvom vi har prøvet et utal af forskellige slags. Han bliver altid puttet med en klud, der dufter af mig, og en bamse, men det virker ikke som om, at han finder meget trøst ved dem. Han er dog også meget glad for sin dyne, som han godt kan lide at kramme.
Når han er frisk og udhvilet, er han en glad og mild dreng, der er meget opmærksom på sine omgivelser og med fuld fart over feltet. Han er meget fint med motorisk (han er begyndt at krybe for et par uger siden, og har længe trillet), og nyder at blive tumlet og moslet. Han pludrer løs og charmer sig ind hos alle, hvis han kan komme til det. Han har dog også temperament og kan blive ret gal, hvis vi tager noget fra ham, eller han ikke kan nå yndlingslegetøjet!
Jeg prøver at give ham en fast rytme mht. mad og søvn, men hans dagsrytme ændrer sig hele tiden, så det er enormt svært at få til at hænge sammen, selvom det jo helt klart vil være det bedste for ham. Da han var spæd, sov han til kl. 9 om morgenen. Efter et par måneder ændrede han det til kl. 8, derefter 7.15, og nu vågner han kl. 6-6.15. Det er som om, at det skifter fra den ene dag til den anden. Det passede mig ellers rigtig fint, da han sov til kl. 8, 7.30 kunne endda gå. Men synes det er vildt hårdt, at han nu pludselig vågner så tidligt (og jeg tænker jo, om han beslutter sig til at vågne kl. 5 om 14 dage...). Han er så ikke vågen længe, efter 1-1½ time er han putteklar igen (sådan var det også, da han sov længere om morgenen). Vi prøver at strække den lidt, men har er ofte bare pyldret.
Jeg prøver så vidt muligt at amme ham inden en lur og give grød efter en lur, som du også anbefaler. Det er ikke altid helt nemt, da jeg ikke synes han spiser så meget grød – han skal helst være helt frisk og udhvilet for at gide – og sulten, selvfølgelig. Vi kører pt kun med en slags grød (flerkornsgrød med spelt og frugt), da han har vist størst interesse for denne. Ud over det får han lov til at smage stort set alt det, han har lyst til af vores mad, og han er ofte meget interesseret i det hele. Han melder sig også af og til ved brystet ”uden for måltiderne”. Det skal så lige siges, at jeg stadig har masser af mælk – det sprøjter ud. Han blev ammet fuldt ud, til han var 6 måneder, og hvis han er for træt eller sulten – eller pyldret af anden grund – er det det eneste, der virker.
En dag ser lige nu nogenlunde sådan ud (bortset fra de seneste nætters meget hyppige opvågninger):
kl. 5: ammes og sover videre hos mig
kl. 6-6.30: vågner, bliver skiftet og får tøj på (har også prøvet at amme ham, for at få ham til at sove videre, men det virker sjældent!)
kl. 8: puttes til formiddagslur, sover 45-60 min selv i barnevognen
kl. 9-9.30: Får grød, kort efter han vågner, vand af kop. Spiser max 0,5 dl
Leger og hygger
11.30: ammes og puttes. Sover for det meste 45 min og er frisk; andre gange har han brug for mere (det opdager jeg så ofte først, når jeg har taget ham ind...)
Leger og hygger
Omkring kl. 15: ammes og puttes. Sover de første 40-45 min selv i barnevognen, bliver derefter trillet, til han vågner af sig selv (kan dog nogle gange trilles kort og sove videre selv, men dette skal gentages), sover i alt 1,5-2 timer
Får grød, kort efter han vågner, vand af kop. Spiser som regel højst 0,5 dl
Er herefter ofte småpyldret (især fra kl. 19), indtil han bliver puttet ved 20-tiden. Vi prøver at have ham med ved bordet, når vi spiser aftensmad ved 18-19-tiden, og han vil gerne smage vores mad, medmindre han er for træt.
Vågner typisk 1-3 gange mellem kl. 20 og 24
kl. 24: ammes (og burde jo sove uden mad og opvågning til næste morgen... men gør det bare ikke!)
Nogle dage får han ikke sovet længere stræk om dagen, f.eks. hvis vi skal noget ud af huset, og jeg ikke har mulighed for at trille. Så er han helt klart mere pyldret (bortset fra, når der sker noget spændende), og sover 3-4 lure af 45 min varighed. Nogle gange vil han bare ikke sove længere end 45 min af gangen, selvom vi prøver på at trille ham. Vi har prøvet at nøjes med to lure – en kortere formiddagslur og en længere eftermiddagslur – men det hænger bare slet ikke sammen for ham og resulterer i en meget pyldret og træt dreng.
Jeg synes det er vildt frustrerende, at dagene er så forskellige, og vi er begge meget frustrerede over, at han sover så dårligt både dag og nat. Vi synes heller ikke, at han spiser ret meget grød i betragtning af, at det er 1½ måned siden, vi begyndte med skemaden.
Vi har hørt fra så mange, at vi bare skal holde ud; han skal nok begynde at sove mere om natten, når han finder ud af, at der ikke er mad så tit; tiden arbejder for jer; osv osv. Det er bare rigtig svært at tro på, at det bliver bedre – vi har ærligt talt meget svært ved at se os ud af det hele. Det påvirker vores hverdag enormt meget, og det føles som om, at det hele går op i søvn og mad. Det slider enormt meget på både mig og min mand.
Vi reagerer forskelligt på det, men i bund og grund er vi begge meget trætte og har ret kort lunte, og kommer tit til at lade det gå ud over hinanden. Min mand snakker jævnligt om, at vi skal prøve bare at lade ham skrige – evt. benytte Godnat og sov godt eller andre ”græd dig selv i søvn”-metoder, men jeg er meget modstander af at forlade et grædende barn. Der må da være andre og blidere måder at lære ham at sove på!
Jeg har for længe siden købt din bog om søvn og synes der er mange gode eksempler i den, men synes ikke jeg kan finde noget, der lige passer på vores dreng og løser vores problemer. Jeg læser også ofte i din glimrende brevkasse i håb om at finde mirakel-midlet, men indtil videre uden held.
På et eller andet tidspunkt skal han jo også lære at falde i søvn uden at blive ammet, men det kan vi slet ikke overskue lige nu – for slet ikke at snakke om, at han skal starte i dagpleje om under tre måneder, og skal jo så også være bedre til at sove om dagen.
Vi kan ikke forstå, hvorfor det er så svært at få ham til at sove noget bedre – er der noget galt med ham, eller er han bare stædig? Det virker virkelig som om, at han nogen gange er plaget af et eller andet. Han er blevet checket hos kiropraktor flere gange, og han har også haft låsninger i nakken (især lige efter fødslen), hvilket er blevet rettet. Vi har flere gange haft ham til læge for at få checket ørerne, der ikke fejler noget.
Vi har selv kunnet konstatere, at han bliver meget bøvlet, hvis han ikke har haft afføring et par dage, men om det ”bare” er det, er svært at sige. Han har fået lactulose i en periode, hvilket har hjulpet på afføringen, men ikke på nattesøvnen. Det virker som som, at han har svært ved at komme fra én søvnfase til den næste – men han kan jo godt, når han af og til sover længere end 45 minutter uden hjælp. Vi snakker om, at næste skridt må være at tage ham til en børnelæge og få ham checket igennem fra top til tå.
Jeg håber ikke, at det er blevet alt for rodet – det er svært at få det systematisk, når der hele tiden sker ændringer. Og jeg vil jo også gerne have flest mulige detaljer med, så du kan få det bedste grundlag for at hjælpe os, så derfor er det også blevet et meget langt brev!
Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe os og ser frem til at høre fra dig.
Mange hilsener
Camilla