Brev:
Sove i barnevogn - 1 mdr.
8. maj 2011
Alder:
1 mdr.
Sove i barnevogn - 1 mdr.
Hej Helen
Nu er Emma 5 uger og hun giver sine forældre nogle udfordringer :). Og vi kan simpelthen ikke huske hvordan det var med Emil de første par måneder.
For det første er hun det vildeste hængetræ, når hun er vågen. Hun vil være sammen med os hele tiden og græder så snart vi lægger hende fra os. Jeg er ved at blive sindsyg, for selvom det er hyggeligt, så vil jeg trods alt gerne spise, bade og lave lidt forskellige ting en gang i mellem.
Er det for tidligt for hende at ligge selv - eller er der bare nogle babyer som IKKE vil det. Er der en god måde at få hende vænnet til det?
Vi kan ikke lide at hun ligger og græder så vi tager hende jo op når hun begynder på det. Tænker hun er for lille til at lave koblingen "jeg skriger, mor og far kommer springende og jeg får det som jeg vil". Det er vel først senere??? Vi vil nu købe en bæresele. Har du nogle erfaringer med dem som hedder manduca eller ergobaby?
For det andet vil hun også helst sove i armene eller på maven af os. Hun skal sove helt fast eller i hvert fald vugge barnevognen ganske meget før hun sover selv. Eneste undtagelse er om natten hvor hun sover med det samme i sin vugge efter hver amning (heldigvis). Når først hun sover, sover hun så til gengæld for det meste helt fint et par timer i stræk. Så OK vi kunne jo bare sidde med hende og rokke vognen til hun sov. MEN.....
Det ene problem vi har med det er, at stiller vi barnevognen udenfor - så vågner hun med det samme vi er nået 3 m fra vognen. Ingen problemer med at sove hvis vi går tur og for det meste ingen problemer med at sove i den indenfor, når hun først er faldet i søvn. Men ude har hun endnu ikke sovet mere end måske 30 min. Hvorfor vil hun ikke sove udenfor???
Det andet problem vi har er det med at hun skal rokkes i for at sove i barnevognen. Jeg vil bare IKKE ud i noget med at vi skal trave rundt i kvarteret eller vi skal vugge hende i armene flere timer for at få hende til at sove. Men det er det eneste vi kan gøre hvis Emma skal falde i søvn - rokker den ikke så skriger hun. Hun skal have sovet noget tid før vi kan stoppe det - og det er uanset om vi er ude eller inde.
Hvornår ender vi ud i at det bliver en dårlig vane med det rokkeri? Kan vi realistisk arbejde på at stoppe det nu - eller er det for tidligt.
Måske er de to som husker Emil som lille for dårligt. Måske det først var da han var 3 måneder og fik en egentlig rytme at vi kunne lægge ham fra os både når han var vågen og skulle sove.
Hvad er dine tanker? Er vi for utålmodige og over-ambitiøse??
Med venlig hilsen
Rikke