Brev:
Vågen og aktiv fra meget tidlig morgen
31. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Vågen og aktiv fra meget tidlig morgen
Hej Helen.
Jeg skriver til dig, fordi jeg efterhånden er ved at være en meget træt mor.
Min lille dreng startede livet med et meget dårligt nattesøvnmønster, hvilket kørte på i 1 måned, så jeg efterhånden var helt ødelagt af søvnmangel. Herefter har han sovet godt om natten, og kom efterhånden derhen hvor han gik i seng kl. 20-21, fik lidt mad kl. 22 i søvne inden jeg gik i seng, for at vågne kl. 3, få mad og så sove videre til kl 6-7.
Men efterhånden er dette blevet ændret til at han går i seng kl. 21-22 stykker, sover til kl. 1, bliver ammet og sover videre til kl. 4-5 stykker.
Herefter er han så vågen og vil gerne være aktiv til hans mors store fortvivlelse. Han er som regel vågen 2-2,5 time, indtil han sover en powernap på 15-30 minutter, hvorefter han igen er vågen ca. 2 timer.
Det er som om, at han har fået i hovedet, at han kun kan falde i søvn 1 gang om natten, efter han er blevet ammet.
Jeg står for at køre hans storebror i børnehave om morgenen, hvilket ikke rigtig kan være anderledes. Der er ca. 3 km., så vi tager bilen, da jeg tænker, at det vil være lidt af en gåtur for storebror. Men det betyder samtidig, at formiddagsluren stort set forsvinder, for lillebror falder i søvn i bilen (det passer med, at vi kører, når han skal til at sove) og han vågner stort set med det samme, når vi kommer inden for i børnehaven. Jeg har forsøgt at lade han står uden for i autostolen, som jeg havde sat i en klapvogn, så han kunne sove videre, men det ville lillebror absolut ikke.
Herefter sover han ofte en lang middagslur, i går måtte jeg vække han efter 3,5 timer, men helt så meget plejer det vist ikke at være. Han sover også flere timer om eftermiddagen. I går måtte jeg vække ham efter 3 timer, men det var også en meget lang lur i forhold til hvad han plejer. Men så var det også at han stod op kl. 4 imorges :0(
Han sover som regel til 19-20 tiden om aften.
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal få hans rytme til at se ud for at få han til at sove om natten og ikke være aktiv. Jeg er også i tvivl om, hvorvidt jeg skal vække ham fra hans lure, så han ikke sover for meget.
Jeg plejer at amme ham, når han vågner og inden han bliver lagt ud og sove, men han spiser ikke ret meget, inden at skal sove, da han falder i søvn ved brystet.
Min mand har foreslået at jeg lader lillebror sidde i bilen med et åbent vindue mens jeg hurtigt smutter ind med storebror i børnehaven, så lillebror kan få sin formiddagslur og dermed en bedre rytme. Jeg er nu ikke helt tryg ved det, men jeg vil jo næste gøre hvad som helst for en god dags- og natterytme.
Kan du mon hjælpe mig lidt videre?
Med venlig hilsen
den trætte mor