Vågen og aktiv fra meget tidlig morgen

31. marts 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vågen og aktiv fra meget tidlig morgen

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, fordi jeg efterhånden er ved at være en meget træt mor.

Min lille dreng startede livet med et meget dårligt nattesøvnmønster, hvilket kørte på i 1 måned, så jeg efterhånden var helt ødelagt af søvnmangel. Herefter har han sovet godt om natten, og kom efterhånden derhen hvor han gik i seng kl. 20-21, fik lidt mad kl. 22 i søvne inden jeg gik i seng, for at vågne kl. 3, få mad og så sove videre til kl 6-7.

Men efterhånden er dette blevet ændret til at han går i seng kl. 21-22 stykker, sover til kl. 1, bliver ammet og sover videre til kl. 4-5 stykker.

Herefter er han så vågen og vil gerne være aktiv til hans mors store fortvivlelse. Han er som regel vågen 2-2,5 time, indtil han sover en powernap på 15-30 minutter, hvorefter han igen er vågen ca. 2 timer.

Det er som om, at han har fået i hovedet, at han kun kan falde i søvn 1 gang om natten, efter han er blevet ammet.

Jeg står for at køre hans storebror i børnehave om morgenen, hvilket ikke rigtig kan være anderledes. Der er ca. 3 km., så vi tager bilen, da jeg tænker, at det vil være lidt af en gåtur for storebror. Men det betyder samtidig, at formiddagsluren stort set forsvinder, for lillebror falder i søvn i bilen (det passer med, at vi kører, når han skal til at sove) og han vågner stort set med det samme, når vi ...

Annonce

... kommer inden for i børnehaven. Jeg har forsøgt at lade han står uden for i autostolen, som jeg havde sat i en klapvogn, så han kunne sove videre, men det ville lillebror absolut ikke.

Herefter sover han ofte en lang middagslur, i går måtte jeg vække han efter 3,5 timer, men helt så meget plejer det vist ikke at være. Han sover også flere timer om eftermiddagen. I går måtte jeg vække ham efter 3 timer, men det var også en meget lang lur i forhold til hvad han plejer. Men så var det også at han stod op kl. 4 imorges :0(

Han sover som regel til 19-20 tiden om aften.

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal få hans rytme til at se ud for at få han til at sove om natten og ikke være aktiv. Jeg er også i tvivl om, hvorvidt jeg skal vække ham fra hans lure, så han ikke sover for meget.

Jeg plejer at amme ham, når han vågner og inden han bliver lagt ud og sove, men han spiser ikke ret meget, inden at skal sove, da han falder i søvn ved brystet.

Min mand har foreslået at jeg lader lillebror sidde i bilen med et åbent vindue mens jeg hurtigt smutter ind med storebror i børnehaven, så lillebror kan få sin formiddagslur og dermed en bedre rytme. Jeg er nu ikke helt tryg ved det, men jeg vil jo næste gøre hvad som helst for en god dags- og natterytme.

Kan du mon hjælpe mig lidt videre?

Med venlig hilsen
den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!