Brev:
Søskende sove sammen?
8. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Søskende sove sammen?
Kære Helen
Endnu en gang har vi brug for et kompetent råd ift. at imødekomme vores børn på bedste vis.
Begge drenge lader til at have stor behov for nærhed, dog har Elias' behov været mest udtalt.
Elias sover nu på sit storbror-værelse i sin juniorseng. Et værelse han er stolt og glad for, men han er fortsat lidt bange for at være der alene. I løbet af dagen, leger han der nogle gange alene og enkelte gange falder han også i søvn, uden vi er der. Om han vil være der alene, handler nok lidt om dagsformen. Værelset ligger på førstesalen sammen med vores soveværelse. Øvrige opholdsrum er nedenunder.
Rutinen er at jeg tager begge drenge med op. Jeg putter Villads på vores soveværelse, mens Elias høre lydbånd og finder bog til læsning.
Jeg læser for Elias, vi slukker lyset og jeg sidder ved ham til han sover 5- 15 min. Jeg vælger dette fordi, det giver en god afslutning på dagen, og er jo ikke er voldsomt tidskrævende. Elias vågner i løbet af natten eller sen aften og kommer ind i soveværelset. Selvom vi ikke er gået i seng endnu kan han finde på at løbe ind i tremmesengen der står ved siden af min seng uden tremme på siden. Villads sover i tremmesengen for fodenden.
Elias har flere gange udtrykt ønske om at sove med lillebror, han glæder sig til Villads er stor nok.
Elias kommer ligenu ind til os tidligere end han ellers plejer.
Villads puttes om aften med liggende amning i vores seng. øjnene falder i med det samme, men fjernes brystet er han vågen. Når han har spist godt vugger jeg ham med dynen omkring ham og synger for ham. Lige for tiden reagere han ved at komme ned i tremmesengen. Han rejser sig op og græder højlydt. Har prøvet at sidde og holde hånd, synge, sige shh mv. men han rejser sig konsekvent op og græder. falder med det samme til ro når han tages op. Lige for tiden er det umuligt at få ham lagt, mens han registerer at han kommer ned i sengen. Det bliver derfor til op - ned- op -ned osv. indtil det lykkes.
Han vågner oftest mellem 11-01 og her kommer han op til os, og hvis ikke tremmesengen ved siden af mig er blevet optaget af storebror, forsøger jeg efter amning at lade ham sove her, men som oftest kommer han efter 5-10 min kravlende, og når han støder på mig, ligger han sig ned og sover videre. Men han er meget af hængig af min nærhed, flytter jeg mig lidt, flyttet han med eller vågner og kan nogen gange være vågen i 2-3 timer, hvor han snakker, græder, skriger, falder lidt hen, vågner osv. En fase vi også var i sidst jeg skrev da var ørerne dog mere problematiske end nu.
Har prøvet når elias har været i tremmesengen at ligge villads over til ham, men han opdager hurtigt at det ikke er mig.
Villads bliver ammet to gange: aften og ml. 11-01. Han virker ikke ellers sulten. Ørerne har været et problem, men væsken er aftagende.
Begge mine drenge har ikke været særlig glad for tremmesengen.
Løsningen ift, elias var en dobbeltseng nede på jorden, hvor vi lå med ham når han blev puttet og på den måde kunne han få nærheden til at kunne falde i søvn og skulle ikke flyttes efterfølgende. Elias var dog betydelig sværer at få ned i tremmesengen og sove videre.
Om 3-5 måneder er vi nok færdige med renovering af børneværelse nr. 2. Dvs. at villads skal sove hos os indtil da.
Vi snakker lidt om om vi evt, skulle indrette værelset, så Elias og villads, kunne have mulighed for at sove sammen i samme seng. Elias skal selvfølgelig bibeholde hans junior seng på storebror værelset, så vi kan flexe lidt efter udvikling, behov og evt. forskelligt puttetidspunkt.
Jeg kunne godt tænke mig at høre dine tanker om det at søskende sover sammen.
Ift. den nuværende situation er det bestemt ikke uudholdeligt, og sikkert også bare en fase. Men selv tidligere, hvor det er gået nemmere med putningen, så er det tydeligt, at det der med at komme ned i sengen ikke er rart, men han er bare for træt til at protestere. Så jeg frygter lidt at vi går en svær tid i møde. Så er der noget vi kan optimere eller en anden puttemetode end op-ned vi kan arbejde hen imod. Eller skal løsningen være en anden seng eks. som ved storebror eller samsovning med storebror.
Ser frem til dit svar
Mor til to skønne drenge