Normalt at børn sover så uroligt om dagen?

31. oktober 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Normalt at børn sover så uroligt om dagen?

Kære Helen

Jeg har nu mange gange læst dine gode svar på forskellige breve og vil nu selv skrive til dig for at få nogle gode råd ift. vores søn på 5 mdr.

Oskar blev født d.18. maj 2010 3 dage før termin. Han var 53 cm lang og vejede 3570 g. Sund og rask dreng! Jeg valgte at prøve på at amme, men vidste godt, det ville blive problematisk, da jeg fik en brystreduktion i 2006. Oskar ville gerne tage fat, men allerede da han var 2 dage gammel, måtte vi begynde at supplere med MME, da jeg ikke havde mælk nok. Oskar fandt hurtigt ud af, at det gik hurtigere med flasken end med mine bryster, så han begyndte at skrige, hver gang jeg forsøgte at lægge ham til.

Efter 14 dage opgav jeg amningen, da mælken aldrig løb rigtig til, og Oskar hellere ville have flasken. De første 10 dage af hans liv gik godt. Han sov godt og græd stort set kun, når han var sulten eller træt. På 11. dagen brød helvede løs. og han græd hver dag det meste af dagen. Han sov kun 30 min af gangen og var nogle dage vågen 15 timer i streg, hvor han græd næsten uafbrudt. Det har mildest talt været frygteligt!!! Vi var ved lægen, og han konstaterede, at Oskar havde kolik.

Udover kolikken gylpede han helt vildt. Op til 50 gange i døgnet. Af og til kastede han op. Vi blev derfor sendt på børneafdelingen, hvor Oskar fik konstateret reflux. Han fik i en periode Nexium, hvilket hjalp på de sure opstød, men som hans lille sarte mave slet ikke kunne tåle. Vi begyndte at bruge johannesbrødkernemel i al hans mælk, og senere gik vi over til Nutilis, som jo har samme virkning, men er meget nemmere at have med at gøre.

Mod kolikken prøvede vi zoneterapi og kiropraktor, men intet hjalp. Efter lidt søgning på nettet fandt jeg frem til probiotika og læste meget om dette. Spurgte lægen til råds, og da han gav grønt lys, startede vi op med Udo's Choice Infant Blend samt Biogaia dråber. Efter 14 dage var der en mærkbar forskel på kolikken, og efter 3 uger var kolikken væk. Refluksen hærgede dog stadig.

Så de første 4 mdr af Oskars liv har været en kamp for ham og også for os. Den sidste måned er det nu blevet bedre. Han får stadig Nutilis i al sin mælk. grød og mos og det holder gylperiet nede på ca 10 gange dagligt. Opkastningerne kommer 1-2 gange i ugen.

Lurene om dagen går bedre. Han VIL gerne sove, men det kan til tider virke, som om han kæmper for at få lov. Han kan ikke gå fra en søvnfase til en anden uden at vågne og græde. Førhen var det fordi han tabte sutten, men nu ligger han bare med lukkede øjne og græder med sutten i munden. Det virker, som om han ikke kan finde ro. De første 30-45 min går altid uden opvågninger, men derefter kan jeg løbe ud til barnevognen i pendulfart. I dag var jeg derude 16 gange på de 2½ time, han sov.

Jeg synes, jeg har forsøgt alt. Har ham oppe at bøvse, nusser ham, vender ham, siger schyyy og vugger ham, men hver gang han er lige ved at falde hen, vågner han op igen og ...

Annonce

... skriger. Har overvejet om det er ørene, men så burde det jo være galt om natten også.... Og de fleste nætter sover han nemlig godt nu. Har sover som regel mellem 9-10 timer i streg. Nogle nætter er jeg derinde 7 gange og give sut, andre gange kun 2 gange. Nogle nætter begynder han at ligge og græde med lukkede øjne som om dagen.

Vi bøvlede meget med urolige nætter for halvanden måned siden, hvor vi var hos ham 15 gange på en nat pga sutten, men så begyndte vi at svøbe ham, og det hjalp.

Men hvad kan det være, der vækker ham? Eller er det normalt, at børn sover så uroligt om dagen? I perioder løber jeg ude ved barnevognen hvert minut, og så kan der pludselig være ro derude et stykke tid igen, før der igen kommer en periode, hvor jeg løber frem og tilbage.

Ved godt at refluksen stadig kan genere, men synes bare ikke det virker til, at det altid er det. Nogle gange er jeg ikke i tvivl om, at det er det, der vækker ham, men som regel virker det til, at det er noget andet. Eller er han bare blevet så vant til at blive forstyrret i sin søvn, at det er blevet en dårlig vane?

Et andet spørgsmål jeg har, er vedr. mad.
Oskar startede op på grød og mos, da han var 3½ måned i samråd med lægerne på børneafdelingen pga refluksen, så han er nu allerede oppe på 3 måltider dagligt, men jeg er i tvivl, om han får nok væske og for meget mad.....

En typisk dag hos os ser sådan her ud:

Kl 5: Vågner og får 200 ml MME. Bliver lagt igen og kan nogle gange overtales til at tage 1 time mere.
Ca. 6.30 står vi op og Oskar kommer i bad, og vi hygger og leger.
Kl 8: Får 1½-2 dl grød med 2-3 spsk sveskemos i samt ca. 100 ml MME.
Kl. 8.30: Bliver lagt ud i sin barnevogn og sover mellem 1½-3 timer med gennemsnitlig 8 skrigture.
Kl 12: Får ca 1½ dl kartoffel/gulerod/broccolimos med lidt pæremos ved siden af. Plus mellem 100-200 ml MME
Herefter leger vi eller går en tur.
Ca. kl 13 sover han igen 1½-2 timer med gennemsnitlig 6 skrigture.
Kl 16 får han 1½-2 dl grød med 2-3 spsk sveskemos og 100-150 ml MME
Kl 17 sover han igen ca 30-45 min uden skrigture.
Kl 19 får han 200 ml MME og bliver puttet mellem 19 og 20. Han sover så som regel til kl 5. Nogle gange uroligt, andre gange roligt.

Nogle dage når han kun op på 4 måltider, og den sidste flaske når han derfor ikke at få.

Oskars almene tilstand er god. Han udvikler sig alderssvarende og er en glad dreng nu, han ikke har ondt mere. Han har meget temperament og får til tider skrigkramper, hvor han stopper med at trække vejret. Det er ifølge lægen ganske ufarligt, og han starter da også med at trække vejret igen, såsnart jeg puster ham i hovedet.

På trods af sin refluks har Oskar heldigvis hele vejen igennem haft en god vægt. Helt sikket takket være Nutilis!!!! Han vejer nu 9600 g. og er 68 cm lang.

Det blev en hel roman, men jeg håber du kan kaste nyt lys på vores søvnproblemer, for jeg er løbet tør for ideer.

Kærlig hilsen
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger