Brev:
Sult og søvn om natten
21. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Sult og søvn om natten
Hej Helen,
Jeg skriver igen angående nattesøvn som allerede er allerede er blevet meget bedre siden jeg skrev sidst. Jeg har en række spørgsmål, men de er alle knyttet til nattesøvnen hos min ene søn.
Mine to tvillingesønner på næsten 4 mdr. er meget forskellige og det er især den ene, hvor vi bøvler lidt med nattesøvnen. Han sover i en lille påhængsseng til vores dobbeltseng så han er tæt på os men alligevel i egen seng. Han er flaskebarn. Han puttes om aftenen ved 20-tiden og det går rigtig fint - efter nattøj får han en flaske i soveværelset og ligges i sin seng mens han stadig er vågen og falder så selv helt i søvn.
Normalt er mønstret så at han får mad igen ved 02-tiden og ved 7-tiden og det er jo meget fint synes jeg. Efter 7 sov han tidligere i mine arme til ved 8-9 tiden. Problemet er som jeg tidligere har skrevet om at han ofte vågner imellem disse måltider og er kommet op på maven af hans far eller i mine arme og har sovet videre der. Vi synes dog det er på tide at han skal sove selv (da vi ikke sover godt med en baby i armen/på maven) og er begyndt at træne dette.
Til det er vi inspireret af bogen Baby Whisperer og tager ham op når han græder, men lægger ham hurtigt ned igen i egen seng. Kender du bogen og bifalder de metoder der anbefales ? Jeg føler selv at metoderne er ganske fornuftige og blide, men kan dog selv mærke at jeg savner den nærkontakt jeg havde når begge drenge sov hos mig om morgenen. Kan en baby på 4 mdr. finde ud af at sove hos mig om morgenen, men ikke må komme over om natten? Skal jeg helt holde op med at tage ham over i sengen? Det gør jeg lige nu for at lære ham at blive i egen seng om natten.
Han spiser ikke særlig godt til nattemåltiderne - nogen gange vil han slet ikke have mere end 30 ml ved 07-tiden og ved 02-tiden er det ofte max 100 ml. I løbet af dagen har jeg indført en fast rytme og han spiser mellem 120-170 ml mme med ca. 3,5 timers mellemrum, størst appetit om aftenen. Er det normalt at han i princippet kun indtager ganske lidt mme under en 12 timer lang nattesøvn - og først har rigtig appetit ved 10-tiden om formiddagen igen ? Han var lille ved fødslen (2500 g) men tager fint på og vejer nu 6 kg.
En lang smøre, men håber du kan finde hoved og hale i det..
Med venlig hilsen