Brev:
Sovevanskeligheder
5. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Sovevanskeligheder
Hej Helen
Først tak for dit forrige beroligende svar. Nu har jeg igen brug for at høre din mening til vores søns sove rytme.
Vi har en dejlig dreng på snart 10 måneder. Han har haft en lidt hård start på livet da han har kiss kids syndrom, men i dag har han det godt og går kun til behandling ved kiropraktor to gange i måneden.
Motorisk er han godt med, kan kravle men gider det ikke, vil hellere gå med sin skubbe gåvogn. Han pludre fint, elsker kontakt og er et glad barn.
Dog syntes jeg ikke han sover nok i løbet af dagen. før fik han altid tre lurer i løbet af dagen, nu to.
Vores dagsrytme ser ca. såden ud:
Vågner mellem 06-07 kommer op i bad, får morgenmad, gerne havregrød og lidt til hånden. Er vågen ca. tre timer, får flaske og bliver puttet til lur. Sover ca 1-2 timer.
Kommer op, leger og er med til dagens opgaver, får rugbrød til frokost, og igen efter ca. tre timer får han flaske og bliver puttet til sin anden lur.
Sover ca. tre kvarter.
Herefter leg, mellem måltid, evt gåtur i klapvogn, aftensmad, (ofte hvad vi får) pytning med flaske ca. kl. 19- 19.30
Vågner somregel ved 03 tiden om natten og får en flaske.
Som sådan lyder det nok som en fornuftig rytme, men problemet er at han ikke er veludhvilet efter lur nr to. Når han vågner af den, er han altid meget ulykkelig og utrøstelig. Han har ofte vendt sig om på maven, jeg har prøvet at vende ham tilbage til ryggen, gået tur med ham osv. men lige meget hjælper det. Det er træls, da han resten af dagen ofte er vrøvlet, og der ofte er over fire timer til han skal puttes til nat. Få gange sker det at han sover længere ved lur nr. to og så er han meget mere tilfreds resten af dagen.
Hvad kan jeg gøre?
Jeg ser at du ofte kommer med foreslag til dagsrytmer, hvor du skriver at barnet skal have flaske om morgen og så sove videre, men hvordan foregår det? Min søn vil bestemt ikke sove videre når han først er vågen ved den tid.
Håber at du kan komme med nogle forslag.
Mange hilsner fra
Frida