Vågner kl. 04:30

8. september 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Vågner kl. 04:30

Kære Helen

Jeg skriver til dig fordi jeg har brug for råd. Vi har en datter på næsten 11 måneder, som er sund og rask.

Vores problem er, at hun vågner tidligt om morgenen mellem kl. 04:30-05:30. Hun klynker, og det er ofte meget svært at få hende til at sove igen, uden at hun ender i vores seng og bliver ammet (jeg har kun lidt mælk tilbage) samt får sin morgenflaske på ca. 200 ml. Derefter sover hun fint videre til kl. ca. 7.

Problemet med den ordning er, at vi andre ligger vågne fra kl. 05:00, og når ikke at være friske til at klare arbejdsdagene og så bliver det en ond spiral af træthed. Hvad søren gør vi?

I sommerferien da sofie var ca.8- 9 måneder trappede vi ned på amningerne, så hun nu kun får morgen og aften. I forbindelse med hver amning drikker hun også en flaske på maks. 200ml modermælkserstatning nogle gange kun 2/3. I løbet af sommeren fik vi også fjernet natamningerne, hvor min mand tog hende. Hvis jeg tager hende, så søger hun kun efter mælk. Vi synes at begge dele lykkedes ok ved fælles indsats. På nær lige 04:30!!

Min mand har taget hende i mange uger nu og det virker ikke rigtigt. Måske er vi ikke standhaftige nok eller måske er det dagens rytme og mad der skal justeres. Vi ved ikke helt selv hvad vi skal gøre.

Da Sofie blev 10 måneder startede hun i vuggestue. Hun havde en fin indkøring. Hun græder lidt, når hun skal afleveres, men vi tror, at det er et meget normalt forløb. Neden for har jeg beskrevet, hvordan en dag er for hende i dag:

I løbet af ...

Annonce

... dagen spiser hun en god portion havregrød med lidt frugtgrød til morgenmad hjemme. Derefter får hun formiddagsfrugt i vuggestuen og bliver lagt til at sove. De synes ikke, hun sover så længe, som små børn skal. Hun sover ca. 1 time. Derefter får hun frokost i vuggestuen. Til at begynde med spiste hun kun lidt. Vi tror måske, at det var fordi de gav hende samme mad, som de større børn i stedet for mos og grød, som hun får hjemme. Vi tror ikke helt, at hun vænnet sig til klumper i maden selvom vi øver. Men i denne uge siger de, at hun spiser bedre, og de har også givet hende mos og grød.

Derefter leger hun, får eftermiddagsfrugt og ofte er hun ikke lagt til at sove, når jeg henter hende ved 14-15 tiden. Dvs. ofte får hun sin eftermiddagslur hjemme i barnevognen. Her varierer det fra alt mellem 45 min til 1:20. Men det betyder, at eftermiddagsluren ofte først slutter efter kl. 16:00 nok nærmere 17:00. Derefter spiser hun aftensmad ved 17:30 tiden og leger og pusles til kl. 19, hvorefter hun ammes og får flaske, falder ofte hen i mine arme med flasken og lægges derefter over i hendes egen seng, og så sover hun til kl 04:30 om morgenen kun afbrudt af enkelte gange, hvor vi er inde og give hende sutten en enkelt gang i løbet af aftenen.

Efter at have læst mange af de andre råd, kan jeg se, at søvn efter kl. 16 er noget rod, men jeg ved ikke rigtig, hvordan vi skal gribe det an, for at få vendt skuden, så søvnen bliver god også om morgenen.

Håber du kan hjælpe os.

Venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin