Brev:
Sover uroligt - vågner tidligt
27. august 2010
Alder:
12 mdr.
Sover uroligt - vågner tidligt
Hej Helen
Vi har en datter på knap 1 år. Hun er lige startet i vuggestue og det er gået ganske fint. Hun er lidt ked af det nogle gange når hun afleveres, men det går hurtigt over og hun er nysgerrig og vild med at lege med de andre børn - klarer det rigtig fint også selvom hun har lange dag fra 7.30-16.30.
Hun har dog lidt svært ved at falde i søvn/falde til ro. Om aftenen ligger hun 20-30 min i sengen (har altid haft eget værelse og været god til at sove, har haft fast putteritual i mange mdr) før hun falder i søvn. For det meste "roder" hun bare lidt rundt og skifter sutter og hygger sig og pludrer.
Men på det sidste er hun lidt ked af det og samtidig er hun begyndt at vågne tidligt om morgenen (kl.5.30/6) selvom hun så kun har sovet 10t og hun er ked af det og vi kan ikke få hende til at sove igen - hun blir rolig når vi kommer ind og gir sutten og hun lægger sig ned, men blir så ked af det når vi lister ud.
Vi kender alle rutiner med at hun selv skal falde i søvn osv og det kan hun normalt også. Sover normalt 11-12 timer. Lure om dagen går egentlig ok, der ligger hun også lidt før hun falder i søvn, er ikke ked af det og det fungerer fint oppe i vuggestuen.
Men det er lidt synd at hun ikke får sovet nok om natten, for hun har været meget uoplagt og derfor også sovet 1.lur ret tidligt og det samme med 2.lur og så er der lang tid til aften. En dag sov hun kun 2x30 min inden kl.13 og vuggestuen ville putte hende igen til 3.lur, men det gik ikke. Men resten af dagen og aftenen var hun meget træt og uoplagt. Dog var der en anden dag hvor hun kun sov 30 min til 1.lur og sov så slet ikke mere - lå bare i vognen og hyggede i 30 min om eftermiddagen og kom så på legepladsen igen og var helt frisk hele aftenen også. Kan der godt være så stor forskel på søvnbehov?
Ved godt at der sker meget nyt for hende med vuggestue, men hvordan håndterer vi det lige og hvad er søvnbehovet ved 1år?
Hun har aldrig været den store sovetryne. Har tidligere sovet godt om natten (11-12t) og så nogle dage kun 2x30min (typisk 1-1.5t til 1.lur og så 30min til 2.lur) Og det har fungeret ok så længe hun så tager de 11-12t om natten.
Hvornår på dagen bør hendes lure ligge?
1.lur er ved 9/9.30 tiden og 2.lur ved 13/14 tiden.
Hvordan går man over til kun 1 lur?
Mange spørgsmål herfra :-)
Med venlig hilsen
Maria