Lang puttetid om aftenen

3. august 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Lang puttetid om aftenen

Hej Helen

Jeg skriver til dig fordi jeg har problemmer med at få min søn til sove om aftenen. Min søn er 5½ måned, vejer 7.9kg så han ligger umiddelbart fint på vægtskalaen.

Vi har tidligere næsten altid skulle berolige ham ved at vugge ham i liften, men da han nu er blevet for stor, samtidig med at det er hårdt for ryggen, prøver vi at gå væk fra det. Det er nu ca en måned siden.

Her er et eksempel på en typisk god dag, (synes jeg)hvor aftenen desværre er dårlig.

7.00 Står op og vi leger og tumler

8.30 Flaske ca. 150ml

9.00 I barnevogn eller seng, sover 45 min, vugges og kærtegn i 5-10 min sover derefter til kl. 11.00

11.30 Grød, spiser en hel portion

13.00 Flaske ca. 100ml

13.30 Puttes i barnevogn, sover 45 min, vugges og kærtegn 5-15 min sover derefter til kl. 15.

16.00 flaske 150 ml

17.30 Puttes i barnevogn og sover 30 min.

18.30 Grød spiser halvanden portion,

20.00 Han pylrer, gnider øjne og vi forsøger at koble ham ned med at læse én bog eller synge sange, han får flaske ca. 100ml.

20.15-30 ligger ham i sengen og kærtegner ham ved at holde ham på siden, nuser på panden siger shhh godnat osv. Han falder ikke rigtig til ro, gnider hovedet i madrassen, vender og drejer sig hele tiden, han pludrer og vifter med armene. Jeg lader ham ligge i ca. 2-3 min prøver igen med kærtegn shh og ligger sutteklud ved hoved osv. Det her kan fortsætte i 20 -45 min.. nogle gange giver jeg op og tager ...

Annonce

... ham op igen, hvorefter han er vågen og frisk, godt humør kan først puttes nemt med endnu en flaske en times efter. Spiser dog kun 50ml.

23.30 får flaske 150 ml i søvne

02.00 Ammes - har efterhånden kun meget lidt mælk tilbage

04.00 vågner lidt med grynt - giver ham sut og han falder i søvn.

05.00 Vågner lidt igen, prøver at amme ham, men vil ikke, giver derfor sut og kærtegn. til han falder i søvn igen

06.30 Ammes og småsover til kl. 7

Jeg synes puttetiden om aftenen er det væreste, jeg synes vi har prøvet at holde ham vågen længe ved at køre ham træt, men det gør ham bare overtræt og endnu sværre at ligge. Vi har også prøvet at ligge ham tidligere, nogle gange med held, men det er sjældent.

Jeg er i tvivl om han får mælk nok, men jeg føler dårlig jeg kan få mere i ham. Jeg kan heller ikke så godt amme længere da min mælkeproduktion er faldet kraftigt efter jeg begyndte med flaske om dagen.
Én af årsagerne til jeg gik over til flaske, var at han blev for utålmodig og sur, samtidig med at sulten stig så meget at jeg ikke kunne følge med i mælkeproduktionen.

Om dagen er han nem at ligge til at sove, enten i barnevogn eller seng. Eftermiddagen skal også helst være i barnevognen, ellers tager der evigheder om at ligge ham. Han sover 3 lurer om dagen.

Kan du hjælpe mig/os?? det er ret frustrerende og vores "voksentid" forsvinder helt i hverdagen.

Med venlig hilsen
Stine - og tak for en givende hjemmeside

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor