Brev:
Lang puttetid om aftenen
3. august 2010
Alder:
5 mdr.
Lang puttetid om aftenen
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg har problemmer med at få min søn til sove om aftenen. Min søn er 5½ måned, vejer 7.9kg så han ligger umiddelbart fint på vægtskalaen.
Vi har tidligere næsten altid skulle berolige ham ved at vugge ham i liften, men da han nu er blevet for stor, samtidig med at det er hårdt for ryggen, prøver vi at gå væk fra det. Det er nu ca en måned siden.
Her er et eksempel på en typisk god dag, (synes jeg)hvor aftenen desværre er dårlig.
7.00 Står op og vi leger og tumler
8.30 Flaske ca. 150ml
9.00 I barnevogn eller seng, sover 45 min, vugges og kærtegn i 5-10 min sover derefter til kl. 11.00
11.30 Grød, spiser en hel portion
13.00 Flaske ca. 100ml
13.30 Puttes i barnevogn, sover 45 min, vugges og kærtegn 5-15 min sover derefter til kl. 15.
16.00 flaske 150 ml
17.30 Puttes i barnevogn og sover 30 min.
18.30 Grød spiser halvanden portion,
20.00 Han pylrer, gnider øjne og vi forsøger at koble ham ned med at læse én bog eller synge sange, han får flaske ca. 100ml.
20.15-30 ligger ham i sengen og kærtegner ham ved at holde ham på siden, nuser på panden siger shhh godnat osv. Han falder ikke rigtig til ro, gnider hovedet i madrassen, vender og drejer sig hele tiden, han pludrer og vifter med armene. Jeg lader ham ligge i ca. 2-3 min prøver igen med kærtegn shh og ligger sutteklud ved hoved osv. Det her kan fortsætte i 20 -45 min.. nogle gange giver jeg op og tager ham op igen, hvorefter han er vågen og frisk, godt humør kan først puttes nemt med endnu en flaske en times efter. Spiser dog kun 50ml.
23.30 får flaske 150 ml i søvne
02.00 Ammes - har efterhånden kun meget lidt mælk tilbage
04.00 vågner lidt med grynt - giver ham sut og han falder i søvn.
05.00 Vågner lidt igen, prøver at amme ham, men vil ikke, giver derfor sut og kærtegn. til han falder i søvn igen
06.30 Ammes og småsover til kl. 7
Jeg synes puttetiden om aftenen er det væreste, jeg synes vi har prøvet at holde ham vågen længe ved at køre ham træt, men det gør ham bare overtræt og endnu sværre at ligge. Vi har også prøvet at ligge ham tidligere, nogle gange med held, men det er sjældent.
Jeg er i tvivl om han får mælk nok, men jeg føler dårlig jeg kan få mere i ham. Jeg kan heller ikke så godt amme længere da min mælkeproduktion er faldet kraftigt efter jeg begyndte med flaske om dagen.
Én af årsagerne til jeg gik over til flaske, var at han blev for utålmodig og sur, samtidig med at sulten stig så meget at jeg ikke kunne følge med i mælkeproduktionen.
Om dagen er han nem at ligge til at sove, enten i barnevogn eller seng. Eftermiddagen skal også helst være i barnevognen, ellers tager der evigheder om at ligge ham. Han sover 3 lurer om dagen.
Kan du hjælpe mig/os?? det er ret frustrerende og vores "voksentid" forsvinder helt i hverdagen.
Med venlig hilsen
Stine - og tak for en givende hjemmeside