Brev:
Svært ved at falde i søvn - 12 mdr.
28. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Svært ved at falde i søvn - 12 mdr.
Hej Helen
Vi har igen et spørgsmål vedrørende søvn. Der sker rigtig meget i vores drengs liv i øjeblikket. Han er gået sine første 3 skridt alene, lærer at sige de første ”ord”, han får tænder igen og vi er lige kommet hjem fra ferie. Vi føler, at alle disse ting gøre at vi har problemer med at få ham til at sove om dagen men også om aften.
Om dagen plejer han at falde i søvn i barnevognen og det gik altid fint. Men i stedet for at sove nu, prøver han at stå op i barnevognen. Derfor binder ham fast med sele. Det kan han ikke lide men han bliver liggende. Efter et par minutter bliver han hysterisk og græder og vil ud. Og selvom vi trøster ham er det umuligt at lægge ham ind i barnevognen igen. Så leger vi med ham i stedet for og han ender med kun at sove 1 gang om dagen, selvom han er træt og i dårlig humor hen mod aftenen. Det sker for det meste om eftermiddagen, altså ved anden lur. Tror du, at vi skal prøve at holde ham vågen om morgenen og kun lad ham sove en gang efter frokost?
Om aftenen er det også svært at hjælpe ham med at falde i søvn. Bare når vi begynder at lægge ham i seng begynder han at græde. Når vi så læser godnat historie, bliver han rolig igen. Balladen starter igen, når vi slukker for lyset, siger god nat og lægger ham ned. Han står op og græder og strækker armene mod os. Det virker som om han er bang for at blive forladt (hvilket jo også er normalt i alder). En af os bliver altid i hans værelse og lægger sig på gulvet foran hans seng, så at han kan se, at han ikke er alene. Det har virket i ret lang tid, men nu græder han hysterisk til vi tager ham op og trøster ham.
Nogle gange falder han i søvn i mine arme, men så snart jeg lægger ham i seng igen, vågner han og græder igen. Til sidst er han helt udmattet og fælder i søvn på grund af det. Og det er hverken rart for ham eller for os.
Har Du nogle tips, hvad man kan gøre eller hvad vi måske gør forkert?
Synes du i øvrigt, at det en dårlig vane at vi lægger os på gulvet foran hans seng?
Mange hilsner