Brev:
Manglende søvn - 8 mdr.
13. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Manglende søvn - 8 mdr.
Hej Helen
Tusinde tak for dit svar sidst mht Filippas temperament og hendes mad, da hun blev 6 mdr :)
Nu bliver hun 9 mdr her d. 16. juli, og jeg har simpelthen sådan brug for et par råd.
Filippa har altid sovet ekstremt dårligt. Hun har altid været meget sulten, spist hele natten, og haft et stort behov for tryghed om natten (derfor vågnet rigtig mange gange).
Hun har heller ikke været en god sover om dagen, men pt er det så grelt, at jeg har brug for et par nye øjne på sagen :-)
Normalt står hun op om morgenen, får havregrød eller flerkornsgrød (havregryn, hirseflager og rugmel).
Et par timer efter, bliver hun træt og bliver puttet til formiddagslur.
Så vågner hun efter en lille kort lur, spiser frokost, leger, tager på tur mv. og bliver puttet til eftermiddagslur ved 14-14.30 tiden og sover 1 times tid.
Lige nu, skriger hun helt vildt, når hun skal puttes. Både dag og aften. Vi har faste rutiner til putningen, så hun ved, hvad der skal ske.
Jeg nægter at lade hende græde sig selv i søvn, det vil jeg simpelthen ikke have.
Før har det hjulpet at tage hende op og lege i 5-10 minutter, og så kunne hun puttes bagefter uden problemer.
Nu skriger hun bare fortsat, og er i dårligt humør meget af dagen, fordi hun bare er så træt, men ikke vil overgive sig til den dejlige søvn.
Fx idag. Hun stod op kl 8 efter en rigtig dum nat, og kl 11 forsøger jeg putning, da hun viser træthedstegn. Hun skriger helt vildt. Nu er kl 13.50 og jeg har stadig ikke fået hende til at sove FORMIDDAGSlur. Hun er meget meget træt, og kan næsten ikke hænge sammen, men hun bliver bare dybt dybt ulykkelig og meget gal samtidig.
HJÆLP! Jeg er i syv sind, og jeg har simpelthen så træt selv, fordi hun jo stadig vågner mange gange om natten også. Er der noget, vi kan gøre, for at hun ikke gør det? Hun plejer at få ca 1 flaske MME om natten, men den sidste uges tid, har hun ikke spist om natten. Bare vågnet rigtig rigtig mange gange, for at få sut og lidt nusning på panden.
Om aftenen, har jeg forsøgt med op-ned-metoden, men hun bliver bare endnu mere ulykkelig, og tårerne løber ned af kinderne på hende :-(
Ørerne er tjekket, da hun havde MØB for et par mdr siden, men de er fine. Hun fik 2 tænder for 1,5 uge siden, og det virker ikke som om, der er flere på vej.
Hun græder meget, og har ingen tålmodighed pga trætheden. Hun bliver dødfrustreret over småting - at maden ikke lige kommer rigtigt ind i munden, at hendes legetøj vælter o.s.v..
Lige nu sidder hun træt og stiger ud i luften, og er ved at falde i søvn SIDDENDE.
Det er bare SÅ synd for hende, for hun er dødhamrende træt! :-( I går aftes skreg hun fra kl 19 til kl 22.30 fordi hun var så træt, og ikke kunne hænge sammen. (Hun bliver som regel puttet ved 21tiden, plus minus alt efter hvilke signaler, hun sender.)
Jeg håber, at du har et godt råd :)
Mange hilsner
Filippas mor