Brev:
Svær at putte til natten - 11 mdr.
4. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Svær at putte til natten - 11 mdr.
Hej Helen,
min datter er næsten 11 måneder, hun kravler og peger og spørger "det?" hele tiden. Der er krudt i hende, og om natten drømmer hun en del. Min mand har hende om natten, da hun skal have mme, når hun vil (eller senest hver sjette time) grundet særlige stofskiftehensyn.
Hun har sovet i sin egen seng, i rummet ved siden af vores soveværelse, siden hun var helt lille, og det er hun tryg ved. Hun har sin puttebamse og vi putter hende hver aften ved at en af os sidder med hende i dynen, vugger, giver mme, synger og siger shhh til hun sover - og så folder vi hende ud af dynen og lægger hende ned. Men det bliver sværere og sværere. Hun bliver større og mere muskuløs, så der er mere modstand, hvis hun bare ikke vil sove. Hun græder i vilden sky, nogle gange i en lille time, og det plejer hun ikke. Det er vildt frustrerende, og nogle gange må vi ud med klapvognen for at få ro. Og det kan jo ikke fortsætte!
Hun plejer at stå op et sted mellem halv 6 og halv 7, og så spiser vi morgengrød. Derfra får hun almindelige måltider eller små snacks senest hver fjerde time dagen igennem og sover ind imellem. De fleste dage sover hun ca. mellem 8-9 morgen, 12-13 middag og tager en lur omkring 16.30. Hun vil som regel gerne puttes til natten omkring kl. 20. Men det hele varierer mere og mere.
Det er sikkert noget med hendes alder, og alle de ting, der sker i hendes verden. Men hvordan gør vi herfra? Skal vi holde op med dyne-putningen, og lægge hende til at sove selv, og så sidde ved siden af og synge? Vi har prøvet nogle gange, men det trækker ud i det uendelige, fordi hun tror, det så er en leg... og vi giver op. Vi er vant til at være oppe mange gange i løbet af natten på grund af madningerne (som endda var meget hyppigere indtil hun var 7-8 mdr), og derfor kører vi skiftehold....men vi er trætte. Og vi vil jo samtidig gerne følge med vores pige, så hun har det bedst i forhold til sin alder og sin søvn.
Med venlig hilsen
moren