Brev:
En meget uholdbar situation, om søvn
17. maj 2010
Alder:
11 mdr.
En meget uholdbar situation, om søvn
Kære Helen
Tiden render fra mig, og jeg begynder så småt at panikke lidt.
Da vores vidunderlige datter var ca. 2 mdr. gammel, fik jeg fra den ene dag til den anden, problemer med at lægge hende til at sove om dagen. Hun sov max. 10 min af gangen ca. 3 gange om dagen. Da det havde stået på i nogen tid, søgte vi råd ved sundhedsplejersken, der foreslog, at jeg skulle lade hende falde i søvn ved mig, ved brystet og så vente 15-20 min (til hun var hel væk) og så lægge hende fra mig.
Det førte til, at hun så kun kunne sove i mine arme og vågnede så snart, at jeg bare forsøgte at lægge hende. Rådet var da, at jeg så skulle sidde med hende i længere og længer tid før jeg lagde hende, men stadig uden held. Jeg valgte derfor selv, i stedet at begynde at ligge mig med hende på sofaen, så jeg kunne snige mig væk, når hun var faldet hen (med sikkerhedsafskærmning så hun ikke ku falde ned) både for, at hun skulle være selv og for, at jeg kunne få lidt tid.
Problemet er bare, at der er vi stadig!! Og min datter nærmer sig hastigt de 12 mdr. Det skal understreges, at hun ammes i søvn….
Hun sover på denne måde to gange om dagen, fra ca. 9.30 – 11.00 og 14.00 – 15.00 hvis jeg er heldig, andre dage bliver det kun til en enkelt lur. Jeg har stadig svære ved at få hende til at overgive sig. Samtidig vågner hun ca. hver halve time, hvor jeg så må lægge mig hos hende for at hjælpe hende videre i søvnen – ofte endda vha. amning. Hun er nu så stor og aktiv, at jeg af sikkerhedsmæssige årsager putter hende på en madras på gulvet. Med andre ord så fylder hendes søvn rigtig meget; en ting er at vi ikke kan gå nogen steder og at jeg aldrig får lavet noget, men hun skal jo snart starte i vuggestue, jeg bliver hel ulykkelig bare ved tanken.
Om aftenen kommer hun i seng kl.19.00 og vågner ligeledes her efter 20-40 minutter ca.3 gange, inden hun falder i søvn for natten, og sover frem til ca. 6.30. Hun sover i vores seng, hvilket er rigtig hyggeligt, men igen ville det af sikkerhedsmæssige årsager være rart, hvis hun kunne lægges i seng i sin egen tremmeseng. (lægger jeg hende i tremmesengen nu græder hun hel ulykkeligt. Jeg har i nogen tid øvet med at ”stille hende i den” et par gange om dagen og så har vi hygget lidt imens hun er der og det går rimeligt). Hun kan godt kravle rigtigt ned af vores seng, men om hun også kan i mørke om natten vides jo ikke? (der en madras, der hvor der ikke er vægge eller hendes seng).
Hun hader sin barnevogn og nægter at ligge i den, så det er ikke en mulighed. Hun bruger ikke sut og jeg har ikke haft held til at få en sutteklud, gammel T-shirt eller lignende til at fungere. Svøb og voksi er ligeledes forsøgt uden held.
Gør jeg ingen ting, sover hun bare ikke, før vi går i seng for natten, og søvnen er da ikke særlig god, men fuld af leg og grådfyldte afbrydelser.
Hun er ellers en super glad, meget nysgerrig og utroligt aktiv pige.
Hvordan får jeg hende til at falde i søvn uden mig? Jeg har i et par mdr. forsøgt at liste brystet fra hende, lige inden hun falder i søvn, og det går faktisk fint, men det er mig en gåde hvordan jeg skal få hende til at ligge ned og blive liggende uden at amme hende, jeg kan godt selv høre at det lyder lidt grotesk men det er desværre status. Dette er specielt et problem i forhold til institutionsstart.
Og hvordan får jeg hende til at sove sammenhængende om dagen?
Kærlig hilsen
en mor i en meget uholdbar situation