Tvillingerytme - 4 mdr.

8. december 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Tvillingerytme - 4 mdr.

Hej Helen :o)

Nu har jeg luret med så længe, og været SÅ glad for alle de gode spørgsmål og endnu bedre svar. Nu er jeg selv blevet mor, og spørgsmålene vælter ind :o)

Jeg blev mor d. 15/08-09 til en pige og en dreng. De er født 33+1 efter spontan vandafgang. Jeg fødte dem vaginalt, med 36 minutters mellerum.

Tvilling A er pigen, vejede 2090g., var 44 cm. og fik 10 i apgar efter 1 min.

Tvilling B er drengen, vejede 2230g., 46 cm. og fik 10 i apgar efter 1 min.

Begge fik sonde i 3 uger, udover det har de ikke fået nogen former for hjælp. Jeg ammede dem til terminen, det vil sige 7 uger, derefter har de fået NAN1.

Vores børn er glade, tilfredse, smilder, pludrer og er fint med udviklingsmæssigt i forhold til at de er født 7 uger for tidligt. De er knap 4 mdr. nu fra fødselsdatoen og han vejer 7100g. og er 64 cm hun vejer 6200g. og er 61 cm.

Så langt, så godt!

Efter vi er kommet hjem har vi leget lidt med forskellige rytmer eller mangel på samme. Vi har prøvet en masse ting, for at give dem ro. De spiser utroligt meget mad, og det påvirker deres søvn. Vores ca. rytme ser sådan her ud

06:00 Vi står op, får flaske, (170 ml. hver) ny ble og tøj på
07:00 De begynder og blive trætte og på få sekunder skifter det til OVERTRÆTHED og de skriger begge 2 - jeg tager en af gangen og vugger i søvn. De putter så i deres kravlegård ind til kl. ca.
09:00 får en flaske (150 ml. hver) får ny ble, og vi hygger derefter på gulvet, øver at ligge på maven, ...

Annonce

... snakker, kigger på legetøj osv. indtil kl.
11:00 får en lille tår mælk (60-70 ml hver) og bliver lagt i deres barnevogn - jeg går tur indtil kl.
14:00 for at de kan få en god lur! Så står de nogle gange en halv times tid i deres vogn -
14:30 - får flaske (170 ml hver) får ny ble, vi hygger, leger osv.

OGSÅ GÅR DET GALT!

Kl. er ca. 16:30 og de begynder og blive trætte igen. Jeg vil egentlig gerne undgå at jeg igen skal ud og gå 2-3 timer med vognen, da det tager al min tid.

Fra 16:30 til 22:00 er de triste, urolige, kede af det, hænger, sover/vågner 100 gange, skriger ja.. indtil de til sidst er så trætte at de ikke kan andet end og putte.

Jeg synes det er bundtræls at alle vores aftener skal slutte som et mareridt for os alle sammen.

Mon jeg gør noget forkert i løbet af dagen? Jeg er så bange for at over/understimulere - synes det er svært og finde middelvejen!

Har du ikke en god plan/rytme for tvillinger? Altså en idé til hvordan vi kan prøve at gøre. Jeg ville jo ønske at det var om morgenen og dagen at de ville hygge/lege i stedet for fra 16:30 af.

-

Jeg har lige et andet kort spørgsmål. Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal være overlykkelig eller ked af følgende. Begge børn elsker og kigge på os og snakke med os, det er altid med store smil og grin - og det er jo skønt. Men det er nøjagtig det samme ved farmor, mormor, veninder ja fremmede de aldrig før har set. Er det dem mon lige meget om det er mor eller en fremmed? :(

Knus Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder