Brev:
Tvillingerytme - 4 mdr.
8. december 2009
Alder:
4 mdr.
Tvillingerytme - 4 mdr.
Hej Helen :o)
Nu har jeg luret med så længe, og været SÅ glad for alle de gode spørgsmål og endnu bedre svar. Nu er jeg selv blevet mor, og spørgsmålene vælter ind :o)
Jeg blev mor d. 15/08-09 til en pige og en dreng. De er født 33+1 efter spontan vandafgang. Jeg fødte dem vaginalt, med 36 minutters mellerum.
Tvilling A er pigen, vejede 2090g., var 44 cm. og fik 10 i apgar efter 1 min.
Tvilling B er drengen, vejede 2230g., 46 cm. og fik 10 i apgar efter 1 min.
Begge fik sonde i 3 uger, udover det har de ikke fået nogen former for hjælp. Jeg ammede dem til terminen, det vil sige 7 uger, derefter har de fået NAN1.
Vores børn er glade, tilfredse, smilder, pludrer og er fint med udviklingsmæssigt i forhold til at de er født 7 uger for tidligt. De er knap 4 mdr. nu fra fødselsdatoen og han vejer 7100g. og er 64 cm hun vejer 6200g. og er 61 cm.
Så langt, så godt!
Efter vi er kommet hjem har vi leget lidt med forskellige rytmer eller mangel på samme. Vi har prøvet en masse ting, for at give dem ro. De spiser utroligt meget mad, og det påvirker deres søvn. Vores ca. rytme ser sådan her ud
06:00 Vi står op, får flaske, (170 ml. hver) ny ble og tøj på
07:00 De begynder og blive trætte og på få sekunder skifter det til OVERTRÆTHED og de skriger begge 2 - jeg tager en af gangen og vugger i søvn. De putter så i deres kravlegård ind til kl. ca.
09:00 får en flaske (150 ml. hver) får ny ble, og vi hygger derefter på gulvet, øver at ligge på maven, snakker, kigger på legetøj osv. indtil kl.
11:00 får en lille tår mælk (60-70 ml hver) og bliver lagt i deres barnevogn - jeg går tur indtil kl.
14:00 for at de kan få en god lur! Så står de nogle gange en halv times tid i deres vogn -
14:30 - får flaske (170 ml hver) får ny ble, vi hygger, leger osv.
OGSÅ GÅR DET GALT!
Kl. er ca. 16:30 og de begynder og blive trætte igen. Jeg vil egentlig gerne undgå at jeg igen skal ud og gå 2-3 timer med vognen, da det tager al min tid.
Fra 16:30 til 22:00 er de triste, urolige, kede af det, hænger, sover/vågner 100 gange, skriger ja.. indtil de til sidst er så trætte at de ikke kan andet end og putte.
Jeg synes det er bundtræls at alle vores aftener skal slutte som et mareridt for os alle sammen.
Mon jeg gør noget forkert i løbet af dagen? Jeg er så bange for at over/understimulere - synes det er svært og finde middelvejen!
Har du ikke en god plan/rytme for tvillinger? Altså en idé til hvordan vi kan prøve at gøre. Jeg ville jo ønske at det var om morgenen og dagen at de ville hygge/lege i stedet for fra 16:30 af.
-
Jeg har lige et andet kort spørgsmål. Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal være overlykkelig eller ked af følgende. Begge børn elsker og kigge på os og snakke med os, det er altid med store smil og grin - og det er jo skønt. Men det er nøjagtig det samme ved farmor, mormor, veninder ja fremmede de aldrig før har set. Er det dem mon lige meget om det er mor eller en fremmed? :(
Knus Katrine