Brev:
Vil ikke acceptere at det er sengetid
31. august 2009
Alder:
4 år
Vil ikke acceptere at det er sengetid
Hej Helen.
Jeg skriver til dig nu igen ang. putning af vores søn om aftenen. Vi har rigtig svært ved at få ham til at blive i sin seng efter vi har sagt godnat, nogle gange kan vi bruge en time på at putte ham tilbage i seng.
De sidste aftener er endt med at jeg har givet ham en ordentlig skideballe, for jeg er efterhånden rigtig træt af at han ikke høre hvad der bliver sagt, og samtidig også for at vise ham at min grænse er nået.. Jeg synes også at jeg har prøvet at forklare ham hvorfor man skal i seng og hvorfor jeg siger til ham at han skal lægge sig til at sove, men det hjælper bare ikke.
Han bliver vækket kl 7 om morgenen, nogle gange vågner han selv tidligere, og vores putning om aftenen foregår således:
Ca. kl 19 sidder vi i sofaen og læser godnathistorie. Derefter kommer han ind i sin seng hvor han får lov at ligge for sig selv og høre historie på cd. Lige så snart historien er færdig, begynder han med fjolleriet, af til begynder fjolleriet allerede inden historien er færdig.
Det er som om at han går fuldstændig i selvsving, og det er meget svært at trænge ind til ham, altså med mindre man giver ham en skideballe så han bliver ked af det, først dér forstår han at man mener hvad man siger.
Jeg ved ikke om det er fordi han kommer for tidligt i seng. Han har vel stadig behov for omkring 11 timers nattesøvn???
Hvordan bør vi forældre reagere over for ham i denne situation?
Jeg har hørt at man ikke må skælde ud, men hvis det er den eneste måde man kan komme igennem til ham på, og hvis det er den eneste måde hvorpå han forstår hvornår grænsen er nået.
Jeg håber du har nogle gode råd i ærmet til min mand og jeg, for det er ved at være meget trættende for os.
Hilsen
k og mand