Vil ikke acceptere at det er sengetid

31. august 2009

Kategori:
Alder:
4 år

Vil ikke acceptere at det er sengetid

Hej Helen.

Jeg skriver til dig nu igen ang. putning af vores søn om aftenen. Vi har rigtig svært ved at få ham til at blive i sin seng efter vi har sagt godnat, nogle gange kan vi bruge en time på at putte ham tilbage i seng.

De sidste aftener er endt med at jeg har givet ham en ordentlig skideballe, for jeg er efterhånden rigtig træt af at han ikke høre hvad der bliver sagt, og samtidig også for at vise ham at min grænse er nået.. Jeg synes også at jeg har prøvet at forklare ham hvorfor man skal i seng og hvorfor jeg siger til ham at han skal lægge sig til at sove, men det hjælper bare ikke.

Han bliver vækket kl 7 om morgenen, nogle gange vågner han selv tidligere, og vores putning om aftenen foregår således:

Ca. kl 19 sidder vi i sofaen og læser godnathistorie. Derefter kommer han ind i sin seng hvor han får lov at ligge for sig selv og ...

Annonce

... høre historie på cd. Lige så snart historien er færdig, begynder han med fjolleriet, af til begynder fjolleriet allerede inden historien er færdig.

Det er som om at han går fuldstændig i selvsving, og det er meget svært at trænge ind til ham, altså med mindre man giver ham en skideballe så han bliver ked af det, først dér forstår han at man mener hvad man siger.

Jeg ved ikke om det er fordi han kommer for tidligt i seng. Han har vel stadig behov for omkring 11 timers nattesøvn???

Hvordan bør vi forældre reagere over for ham i denne situation?

Jeg har hørt at man ikke må skælde ud, men hvis det er den eneste måde man kan komme igennem til ham på, og hvis det er den eneste måde hvorpå han forstår hvornår grænsen er nået.

Jeg håber du har nogle gode råd i ærmet til min mand og jeg, for det er ved at være meget trættende for os.

Hilsen
k og mand

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder