Ændring af dårlige sovevaner

12. juni 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ændring af dårlige sovevaner

Hej Helen,

Vi har problemer med at få lagt vores søn og har læst så mange gode råd her inde, så nu håber vi du kan hjælpe med vores spørgsmål.

Vi har en dejlig dreng på 6½ måned, som er sund, rask og storsmilende – vores store problem er bare, at det er så uforudsigeligt, hvordan han opføre sig, når vi ligger ham. Nogle dage er han en engel og falder i søvn med det samme men lige så mange gange græder han, stritter imod og vågner hver gang han bliver lagt så det hele kan tage flere timer.

Vores spørgsmål er følgende:

- Hvordan laver vi et mere hensigtsmæssigt og behageligt putteritual for ham og os?

- Hvordan får vi ham til at sove videre om natten uden at amme og så han bliver i sin egen seng (sutten virker i 2 minutter)?

- Og kan man gøre noget for at undgå den natlige afføring, som hver nat koster 1½ times søvn og meget bøvl?

Baggrunden er følgende: De første 3 uger af hans liv kunne vi slet ikke lægge ham, da han græd, vågnede eller gylpede hver gang han blev lagt fladt ned. Dage og nætter endte med at han sov i vores arme til vi fandt ud af at svøbe ham og gå ham i søvn. Herefter kunne han lægges i sengen efter en times tid i armene. Når han blev ammet gylpede han 8-10 gange (også om natten) og børnelægen gav diagnosen refluks. Herudover græd han hver gang han skulle slå en prut og dette vækkede ham også natten igennem.

Vi har udviklet vores sovemetode ud fra den måde han var på dengang og den er nu blevet en fasttømret sovevane, som vi gerne vil ændre på en blid og hensigtsmæssig måde.

Situationen om aftenen er nu, at han spiser kl. 18, får skiftet ble og nattøj, evt. bad, bliver ammet, sunget for, svøbt og vugget i armene inden han lægges halvt sovende i sin seng. Han kan med denne metode flere gange ligges uden de store problemer om aftenen, men lige så ofte stritter han voldsomt imod, græder og spjætter hvilket gør natteputningen til et meget uforudsigeligt og hårdt ritual – især kan hans mor ...

Annonce

... ikke længere holde ham i armene særlig længe ad gange.

Vi ville aller helst putte og sove sammen med ham i vores seng, da vi er gået glip af dette det første halve år, men vi mener at det nu er mest fornuftigt at skabe et putteritual, som lærer ham at sove i sin egen seng og i sidste ende falde i søvn af sig selv. Vi vil gerne væk fra svøbet og væk fra at han falder i søvn i vores arme.

Vi har forestillet os dette som et fast aften ritual:

1. Være rolig med ham et stykke tide inden han skal lægges
2. Tage ham ind på soveværelset og give ham ren ble og nattøj på
3. Synge en sang for ham
4. Lægge ham i sengen med bamse, sut og sutteklud, mens vi bliver ved ham, holder en hånd på hans bryst og taler beroligende til ham.
5. Tage ham op hvis han begynder at græde og lægge ham så snart han er rolig. Gentage dette til han er faldet i søvn – også hvis det tager 3 timer! Og bruge samme metode ved de natlige opvågninger i stedet for at amme ham.

Hans normale dagsrytme er:

• 6-7 Vågner og får bryst
• 7-7:30 Spiser grød
• 8:30 Lagt til lur og sover ca. 1.5 timer.
• 11:30 bryst
• 12:30 Frokost med grød og/eller mos
• 13:30 Lur i ca 1-1½ time
• 15:00 Bryst
• 17:00 powernap i ca. 30 min.
• 18:00 aftensmad med grød og/eller mos
• 19:00 lagt til at sove
• 22:00 Bryst og vågner herefter ca. hver anden timer og får bryst.
• 3-5 Et sted her imellem vågner han typisk pga. natlig afføring (har ellers afføring 4 gange i døgnet).

Til sidst kommer mine spørgsmål igen:
• Har du nogen kommentarer til vores nye ritualforslag og dagsrytme ud over at vi ved det bliver rigtig hårdt?
• Hvordan synes du man skal håndtere det, de dage vi har været igennem vores ritualer og han alligevel græder i sin seng?
• Kan vi gøre noget for at han ikke har afføring om natten (han havde det også da han kun fik modermælk og har således altid haft det – i starten endda flere gange om natten)?

Glæder os rigtig meget til at høre fra dig!

T&M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.