Min dreng sover dårligt og sjældent

24. april 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Min dreng sover dårligt og sjældent

Hej Helen.

Måske jeg ku finde svarene på mine spørgsmål ud fra dine mange breve og svar - men for at bruge mine få pauser bedst, er nok mest hurtigt selv at skrive:-)

Jeg har fået en dreng, som nu er 8 mdr gl. Jeg har forlængst erkendt, at han har et meget lille søvnbehov, meeeen nu må det stoppe - troede ikke, at det kunne blive værre, men det ku det så!

Det er primært om natten jeg er desperat efter hjælp. Han har aldrig sovet igennem om natten, men har altid vågnet hver 3. time. Han vågner og småklynker lidt, men så stopper han så snart brystet er i munden. Min sundehedsplejerske mente, at han var mere sulten, så vi startede allerede på grød da han var 4½ måned ( stadig ingen ændring) - til sidst fik han 3 måltider og ammede fuldt ud og vågnede stadig hver 3. time - MEN NU ER HAN OGSÅ BEGYNDT AT STORTUDE, når han vågner og det er umuligt at putte ham igen. Han nægter at tage sut og vil kun ha bryst.

Nu bliver der altså bandet i soveværelset om natten - for det er tydeligvis ikke fordi han er sulten, men bare for tryghedens skyld - og ikke fordi jeg ikke vil gi mit barn tryghed, men da den ene af gangene nu varer 1½ time, er vi allesammen næsten mere vågne end vi sover.

Han græder, så snart jeg tager brystet ud af munden på ham - også selvom han snorker over den efter kun 1 minut?? Han tager reelt kun af brystet 1 gang om natten - resten er tjaa tryghed??

- hvis han vågner og skriger og får brystet i munden ja så stopper han med at skrige men giver jeg ham det ikke så øges lydfrekvensen og derfor er det lettest bare at proppe den i munden. Han sover i sin egen seng ved siden af vores seng, men da jeg kan se det handler om tryghed har jeg (når han vågner kl. 23) lagt ham over i vores seng, men heller ingen effekt.
Om dagen sover han ca 45 min formiddagslur og enten en lang eftermiddaglur på 1 time og ellers tager han 2 korte af 30 min resten af dagen).

Det skal lige siges, at selvom jeg er ved at dejse om af træthed er drengen et stort smil hele dagen og virker ...

Annonce

... virkelig ikke træt??? nogle af gangene græder han også med lukkede øjne:-/
Har været ved en rigtig ørelæge med ham, men der var intet.

Giver dig et eksempel på en dag, selvom det hele sagtens kan rykke sig 1-2 timer.

dagsprogram:
5:30 ammer
7:30 står vi op og får øllebrød + vand af kop
9 bananmos
9:30 formiddagslur i ca 30- 60 min
11 havregrød + vand af kop + bittesmå rugbrødsstykker
12:30 middagslur
15 frugtmos (ammer nogle gange)
nogle gange kort lur ml. 16 og 17.
18 kød, kartoffelmos m. 2 slags grøntsager
al maden blander vi op med MME. + vand af kop
19:30 ammes
23 ammes
og ja natten er beskrevet

Kan ud fra dine andre svar se, at vi godt kan forvente han ikke skal amme ml midnat og kl. 6, men hvordan vænner vi ham af med det - han får jo godt at spise om dagen - men græder jo kun højere og højere om natten hvis jeg ikke gir ham.

Skriver til dig, fordi min sundhedsplejerske har rådet os til at vi bruger den metode, hvor vi lader ham græde 20 min uden trøst, da den skulle være effektiv. Vi skulle starte på den metode i aften, men har virkelig ikke lyst til at gøre det på den måde, men er jo også virkelig desperate da vi nu har haft afbrudt søvn i 8 mdr. Håber du har en anden løsning.

Ved ikke om du vil ha det næste i et andet brev eller om det hænger sammen, men nu har vi også problemer med at putte ham til natten.

Om dagen er der ingen problemer (sover udenfor), det har heller ikke været svært at putte ham førhen, men den sidste uge er det også begyndt at tage 1½ time at putte ham til natten, fordi han er bundulykkelig?? her vil sundhedsplejersken også have, at vi går fra ham i 20 minutter og lader ham græde - jeg lod ham gøre det i 5 min, men gråden blev værre og værre og må indrømme, at jeg ikke føler det er måden!!??

En tanke mere: måske er drengen bare ikke træt?? han kan rulle - men gør ikke brug af det - nu er han de sidste 4 dage begyndt at krybe - måske trænger han til at brænde noget mere krudt af?

Pyha det blev langt
hilsen en søvnig mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer