Vågner ked af det og separationsfase

19. april 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vågner ked af det og separationsfase

Hej Helen,

Nu er vi på banen igen, denne gang med noget natteroderi. Sofia er begyndt at vågne hver 3-4 time, nogle nætter lidt mindre, og nogle nætter lidt oftere, og er meget meget ked af det. Hun græder og skriger og kaster sig fra os, og er ikke til at berolige. Nogle gange er det som om vi slet ikke kan få kontakt med hende, så ked af det er hun.

Hun har indtil for ca. en måned siden været nem at putte, har sovet helt op til 8-9 timer af gangen, men i forbindelse med tænder (to stk.), noget forkølelse og ørebetændelse har hun haft sværere ved at falde i søvn, og vi er kommet ind i en dårlig vane med at gå op og ned med hende, indtil hun er så træt, at hun ikke stritter imod. Det har virket nogenlunde, indtil her den sidste uges tid, hvor hun er helt utrøstelig og ulykkelig; nogle nætter har hun været vågen hver anden eller tredje time, og andre nætter vågner hun og græder i to timer, før hun falder om, fuldstændig udmattet. Alt det natteroderi betyder ...

Annonce

... så, at hun er træt og uoplagt om dagen, og har svært ved at falde til ro når hun skal sove lur, hvorpå hun er endnu mere træt om aftenen.. skruen uden ende.

Jeg har læst i andre breve her på siden, at hun med den alder, hun har, er midt i en separationsfase, som måske kan forklare lidt af det. Men hvordan kan vi hjælpe hende igennem, så hun ikke er så ulykkelig? Og hvordan kan vi helt konkret genoprette en god natterutine, så hun kan falde til ro alene igen og uden at blive så ked af det? Det er helt hjerteskærende at høre, at hun er så ked, plus at vi efterhånden også er ved at være trætte og frustrerede, hvilket hun jo selvfølgelig kan mærke på os. Hun er ellers en dejlig pige, kravler hele huset rundt, er begyndt at stå op og tage de første par skridt med lidt hjælp, pludrer løs, og spiser allerhelst maden selv med alle ti fingre og hele kroppen :)

Håber, du kan hjælpe os lidt videre, så vi kan få vores glade lille pige glad igen!

Venlig hilsen

Emilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke