Brev:
Natteroderi - brokker sig indtil han får bryst
26. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Natteroderi - brokker sig indtil han får bryst
Kære Helen
Tusind tak for en super brevkasse, som jeg ved mange har glæde af. Jeg skriver til dig fordi jeg er i vildrede om min lille drengs mælkebehov og søvn.
Min dreng blev født d. 10 august 2008 og vejede ved fødslen 3.4 kg og var 52 cm lang. Han har altid været glad, mild og græder nærmest aldrig. Lige nu er han ca 70 cm lang og vejer omkring 9.2 kg. Han har altid sovet i vores seng og indtil han var omkring 3.5 mdr. gammel ammede jeg ham ca. hver 3.-4. time. Derefter gik han over til om natten at ville have bryst ca. hver 2-2.5 time.
Min sundhedsplejerske anbefalede derfor at jeg kunne begynde at give ham vælling (200 mL) før han skulle sove. Desværre ville han ikke tage flaske og brød sig heller ikke om vælling. Da han så blev 4 mdr gammel begyndte jeg med skemad (både grød og mos) og det trives han rigtig fint med. Spiser nu næsten en hel portion til frokost og til aften og får vand dertil.
Problemet er så at han stadig er vågen om natten, nu mellem hver 1.5-2 timer og får bryst hver gang. Jeg har forsøgt at give ham sut men han bliver gal over denne og brokker sig indtil han får bryst.
Kl. 6.00-7.00 Ammes
7.30-8.00 Står op
9-9.30 Ammes og putte til formiddagslur, sover ca. 2-2.5 timer
11.30-12.00 Grød og en kop vand
13-13.30 Ammes
14.00 Puttes til eftermiddagslur, sover ca. 45-90 min
16.00 Ammes
17.30-18.00 Mos og en kop vand
19.-20.00 Ammes og puttes i sin egen seng, sover ca. 45 min
21.30 Ammes i vores seng og falder bagefter straks i søvn til natten
24.00 Ammes
2.00 Ammes
4.00 Ammes
Som du kan se får han bryst en del gange i løbet af dagen og specielt om natten. Jeg har overvejet om han får for lidt bryst i løbet af dagtimerne, men han virker ikke interesseret i mere at drikke. Jeg har forsøgt at give ham vand både i flaske og kop men afviser dette. Som sagt vil han ikke tage sutteflasken for ellers ville det måske have hjulpet at give ham mme før han puttes til natten.
De sidste par nætter har min mand lagt ham i sin egen seng efter hver amning men alligevel vågner han hver 1.5-2 time. Jeg kan derfor ikke finde ud af om han vågner på grund af vane, sult eller tørst. Jeg ville jo også gerne, at han skulle begynde at sove fast i sin egen seng, men sådan som det ser ud lige nu er det fristende at lade ham blive liggende i vores seng. Både fordi det er så hårdt at være vågen så mange gange men også så lang tid i løbet af natten. Jeg håber du forstår problemstillingen og kan komme med nogle gode råd.
Mange hilsener
Birgitte