Brev:
Rutine i hverdagen - er det for tidligt?
8. januar 2009
Alder:
1 mdr.
Rutine i hverdagen - er det for tidligt?
Kære Helen,
Mit spørgsmål er, om man i en alder af 6 uger kan få en nogenlunde fast rytme i hverdagen.....?
Sebastian er nu 6 uger og indtil videre har vi pga. juleferie alle været hjemme. Nu er min mand startet på arbejde og min datter i dagpleje - Sebastian og jeg er nu alene og skal til at etablere en hverdag.
Blot til info: han er 55 cm lang og vejer 4500 (fødselsvægt 3360). Han spiser godt; mellem 100 og 120 ml nan1 hver 3 time. Lige nu ser vores hverdag således ud:
han får flaske ca. kl. 06.00 og bliver puttet igen
sover til ca. 08.30 - bliver puslet og får flaske igen
resten af dagen får han flaske hver tredje time
om aftenen får han ved 21.00 tiden, falder i søvn og skal have flaske hver tredje time. På ingen tidspunkt af døgnet får han en ordentlig lur (4-5 timer).
Mit største problem er at få ham til at tage en ordentlig lur. I løbet af dagen vil han ikke sove mere end 1 - 1½ time ad gangen. Jeg har prøvet at putte ham alle mulige steder, men der er ikke noget som rigtig dur. Hn klager og kan ikke finde ro. Jeg har også prøvet at ligge ham ud, men han taber sutten hele tiden og gider ikke at ligge der medmindre man går med ham. Og om natten tager han jo også kun 3 timer ad gangen. Om natten sover han i vuggen og det har han intet imod, men om dagen ved jeg ikke hvor jeg skal gøre af ham, for han gider ikke at ligge i liften......
Jeg synes at det eneste jeg laver hele dagen er at prøve på at få ham til at sove og når han endelig er faldet i søvn bliver det ikke til mere end 1 times tid.... jeg føler, at i stedet for at lege og nyde ham, spilder jeg meget tid på at få ham til at sove.
Kan du give mig nogle gode råd, så jeg stille og roligt kan oparbejde en rutine for ham i hverdagen. Jeg vil jo gerne lege med ham og snakke med ham, men han gider ikke rigtigt fordi han hele tiden er småtræt og derfor irritabel. Og efter kl. 16.00 har han ingen fred i huset for der kommer Victoria hjem fra dagpleje. Jeg kunne derfor tænke mig, at han blev "udhvilet" inden hun kom hjem.
KAN DU HJÆLPE??????
Med venlig hilsen
Renata