Rutine i hverdagen - er det for tidligt?

8. januar 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Rutine i hverdagen - er det for tidligt?

Kære Helen,

Mit spørgsmål er, om man i en alder af 6 uger kan få en nogenlunde fast rytme i hverdagen.....?

Sebastian er nu 6 uger og indtil videre har vi pga. juleferie alle været hjemme. Nu er min mand startet på arbejde og min datter i dagpleje - Sebastian og jeg er nu alene og skal til at etablere en hverdag.

Blot til info: han er 55 cm lang og vejer 4500 (fødselsvægt 3360). Han spiser godt; mellem 100 og 120 ml nan1 hver 3 time. Lige nu ser vores hverdag således ud:

han får flaske ca. kl. 06.00 og bliver puttet igen
sover til ca. 08.30 - bliver puslet og får flaske igen
resten af dagen får han flaske hver tredje time
om aftenen får han ved 21.00 tiden, falder i søvn og skal have flaske hver tredje time. På ingen tidspunkt af døgnet får han en ordentlig lur (4-5 timer).

Mit største problem er at få ham til at tage en ordentlig lur. I løbet af dagen vil han ikke sove mere end 1 - 1½ time ad gangen. Jeg har prøvet at putte ham alle mulige steder, men der er ikke noget som rigtig dur. Hn klager og kan ikke ...

Annonce

... finde ro. Jeg har også prøvet at ligge ham ud, men han taber sutten hele tiden og gider ikke at ligge der medmindre man går med ham. Og om natten tager han jo også kun 3 timer ad gangen. Om natten sover han i vuggen og det har han intet imod, men om dagen ved jeg ikke hvor jeg skal gøre af ham, for han gider ikke at ligge i liften......

Jeg synes at det eneste jeg laver hele dagen er at prøve på at få ham til at sove og når han endelig er faldet i søvn bliver det ikke til mere end 1 times tid.... jeg føler, at i stedet for at lege og nyde ham, spilder jeg meget tid på at få ham til at sove.

Kan du give mig nogle gode råd, så jeg stille og roligt kan oparbejde en rutine for ham i hverdagen. Jeg vil jo gerne lege med ham og snakke med ham, men han gider ikke rigtigt fordi han hele tiden er småtræt og derfor irritabel. Og efter kl. 16.00 har han ingen fred i huset for der kommer Victoria hjem fra dagpleje. Jeg kunne derfor tænke mig, at han blev "udhvilet" inden hun kom hjem.

KAN DU HJÆLPE??????

Med venlig hilsen
Renata

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina