Brev:
Problem med nattesøvnen
25. december 2008
Alder:
11 mdr.
Problem med nattesøvnen
Hej
Vores dreng er nu blevet 11 måneder og er en rigtig dejlig og glad dreng. Han kravler rigtig rundt og rejser sig op ad alt. Desuden er han begyndt at have meget glæde af at gå med en gåvogn rundt i lejligheden, så det er rigtig skønt.
Jeg har igen nogle spørgsmål vedrørende hans søvn og mælkeindtag. Han har aldrig været god til at sove om dagen og sover ofte kun 3x30min om dagen, nogle gange kan vi få ham til at falde i søvn igen, så han sover lidt længere (ca 1time) og så kun to gange på en dag. Han sover aldrig senere end til kl 16, for at undgå at det påvirker hans nattesøvn. Normalt kommer han i seng omkring kl 19 om aftenen og sover til kl ca 6.
Problemet er dog at han har en del natlige opvågninger (3-4), hvor han har meget svært ved at falde i søvn igen! Det kan nemt tage op mod 30-45 min hver gang, hvilket selvfølgelig er opslidende.
Vi har en rimlig struktur på dagen, og har det samme putteritual hver dag, hvor han bliver puttet med en sutteklud og en historie.
Problemet er helt sikkert påvirket af at han også har svært ved at falde i søvn om aftenen og hele tiden rejser sig op og græder. I starten er det mest brok, men tilsidst er gråden meget hysterisk. Vi prøver så vidt muligt at trøste ham i sengen og ligge ham ned, når han rejser sig op. Samtidig prøver vi at holde lidt på ham, for at han kan mærke at vi er der eller tale blidt til ham. Vi er meget opmærksomme på at prøve at fjerne vores hænder inden han falder rigtig i søvn, da vi nødigt vil have at dette bliver en hovsa løsning - hvilket det måske alligevel er blevet?!
Vi vil meget gerne have hjælp til at finde en metode, til at lære ham at falde i søvn selv - specielt da det andet påvirker vores nattesøvn, som vi trænger til da vi begge startede på arbejde midt i oktober. Vi har fået tjekket hans øre, ved en ørelæge og de var ok. Han spiser rigtig godt om dagen, så tror heller ikke at natteroderiet kan skyldes dette.
Ved godt at det selvfølgelig kan skyldes motorisk uro, men vi vil meget gerne have nogle konkrete råd alligevel.
Den anden del af mit spørgsmål drejer sig om den flaske han igennem lang tid har fået om natten. Vi vil meget gerne have den fjernet, da vi håber på at dette måske også kan være med til at sikre os en bedre nattesøvn. I øjeblikket får han en flaske at falde i søvn på og en flaske igen omkring kl 3. Desuden får han modermælkeerstatning i grøden og sødmælk til alle måltider.
Ser frem til at høre fra dig.
Lene