Problem med nattesøvnen

25. december 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Problem med nattesøvnen

Hej

Vores dreng er nu blevet 11 måneder og er en rigtig dejlig og glad dreng. Han kravler rigtig rundt og rejser sig op ad alt. Desuden er han begyndt at have meget glæde af at gå med en gåvogn rundt i lejligheden, så det er rigtig skønt.

Jeg har igen nogle spørgsmål vedrørende hans søvn og mælkeindtag. Han har aldrig været god til at sove om dagen og sover ofte kun 3x30min om dagen, nogle gange kan vi få ham til at falde i søvn igen, så han sover lidt længere (ca 1time) og så kun to gange på en dag. Han sover aldrig senere end til kl 16, for at undgå at det påvirker hans nattesøvn. Normalt kommer han i seng omkring kl 19 om aftenen og sover til kl ca 6.

Problemet er dog at han har en del natlige opvågninger (3-4), hvor han har meget svært ved at falde i søvn igen! Det kan nemt tage op mod 30-45 min hver gang, hvilket selvfølgelig er opslidende.

Vi har en rimlig struktur på dagen, og har det samme putteritual hver dag, hvor han bliver puttet med en sutteklud og en historie.
Problemet er helt sikkert påvirket af at han også har svært ved at falde i søvn om aftenen og hele tiden rejser sig op og græder. I starten er det mest brok, men tilsidst er gråden meget hysterisk. Vi prøver så vidt muligt at ...

Annonce

... trøste ham i sengen og ligge ham ned, når han rejser sig op. Samtidig prøver vi at holde lidt på ham, for at han kan mærke at vi er der eller tale blidt til ham. Vi er meget opmærksomme på at prøve at fjerne vores hænder inden han falder rigtig i søvn, da vi nødigt vil have at dette bliver en hovsa løsning - hvilket det måske alligevel er blevet?!

Vi vil meget gerne have hjælp til at finde en metode, til at lære ham at falde i søvn selv - specielt da det andet påvirker vores nattesøvn, som vi trænger til da vi begge startede på arbejde midt i oktober. Vi har fået tjekket hans øre, ved en ørelæge og de var ok. Han spiser rigtig godt om dagen, så tror heller ikke at natteroderiet kan skyldes dette.
Ved godt at det selvfølgelig kan skyldes motorisk uro, men vi vil meget gerne have nogle konkrete råd alligevel.

Den anden del af mit spørgsmål drejer sig om den flaske han igennem lang tid har fået om natten. Vi vil meget gerne have den fjernet, da vi håber på at dette måske også kan være med til at sikre os en bedre nattesøvn. I øjeblikket får han en flaske at falde i søvn på og en flaske igen omkring kl 3. Desuden får han modermælkeerstatning i grøden og sødmælk til alle måltider.

Ser frem til at høre fra dig.

Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.