Brev:
Guldkorn og moralsk opbakning til natteroderi - 11 mdr.
10. november 2008
Alder:
11 mdr.
Guldkorn og moralsk opbakning til natteroderi - 11 mdr.
Hej Helen
Kunne godt bruge nogle af dine guldkorn - og moralske opbakning...
Vores datter har ikke været den bedst sovende baby generelt i sit snart 1-årige liv. Men efter mange kampe med diverse metoder og i flere omgange har vi haft en fantastisk periode. Her blev hun blev lagt uden problemer i egen seng i eget værelse og sov de fleste nætter igennem på den måde, at hun dog skulle have hjælp til at vendes og drejes nogle gange og ind imellem have en tår vand. Ellers vendte hun sig om og sov videre. Ind imellem var der udfald, hvor hun havde svært ved at finde tilbage til søvnen og var vågen i længere perioder og virkede bange for at falde i søvn, men det var bare få nætter over denne gode 2-måneders periode.
MEN, nu er vi inde i en fase på nu 3 uger, hvor hun er blevet ked at at komme i seng igen. Vi fastholder hun skal falde i søvn selv, men det koster nogle tårer - og indimellem giver vi op, tager hende op og gør nyt forsøg senere. Virker som regel. MEN uden undtagelse vågner hun 1-2 gange og er meget ked af det, er lysvågen og vil IKKE sove videre. SKRIGER ved et hvert forsøg og er faktisk vågen 1-2 timer! Og vi taler jo omkring midnat-2, suk.
Det der hjælper er at sidde og hygge, læse eller andet og så prøve at lægge hende - eller starte forfra. Hun reagerer meget voldsomt på at blive lagt, før hun er helt segne-færdig. Virker ikke meget bedre at falde i søvn inde hos os, tænde lys eller at sidde hos hende eller lignende. Hun vil bare op og være hos os. Hun falder jo endelig i søvn og sover så også gerne noget længere om morgenen, men får ikke de samme antal timer totalt set om natten for tiden.
Hun er inde i en rivende udvikling i øjeblikket. Både motorisk og forståelsesmæssigt. Hun er glad og veltilpas om dagen (men også noget træt) og kan uden problemer lægges til at sove formiddagslur i sin seng. Hun spiser godt hele dagen. Hun er træt, når vi når kl. 19.30. Vi gør alting, som vi plejer frem mod putning, og der er ikke sket nogle 'store' ting i hendes liv ellers. Jeg er stadig hjemme med hende, så det er heller ikke en vuggestue-start der tynger hende...
Velmenende mennesker taler om og har hørt om søvn-terapi (!?), men selv er vi af den overbevisning, at vores datter er meget sove-følsom og reagerer på alt via sin søvn - men tager vi fejl?
SÅ, har du nogle gode råd? Er der noget, vi bør gøre, noget, vi overser?
Glæder mig til at høre fra dig.
T.