Søvn, amning og mad - 11 mdr.

28. august 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Søvn, amning og mad - 11 mdr.

Kære Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig angående de samme problemer, men jeg synes ikke det er blevet meget bedre.

Min datter på knap 11 mdr sover stadig meget dårligt om natten. Hun vågner ret ofte og kan slet ikke falde i søvn uden at blive lagt til brystet. Hun skriger og laver "buen" så hun er ved at falde ud af mine arme. Hvis hun kommer ind til os og ammes i søvn, sover hun bedre, men vågner stadig og har svært ved at sove uden at blive ammet igen (trods at der ikke rigtig kommer noget mælk).

Jeg tænker at vi er nødt til at lære hende at falde i søvn uden brystet (hun ammes også i søvn ved middagslure) og det er dette vi er i tvivl om, hvordan vi skal gribe an: Vi har lige prøvet en ny taktik til godnattiden: vi skifter hende, børster tænder, ammer og giver flaske. Så lægger jeg eller min kæreste sig ind med hende i vores seng og siger shh, synger og prøver at nusse hende. Hun skriger og græder og vil bare ikke sove. Til sidst er hun så udmattet at vi kan tage hende i vores arme og stille vugge hende i søvn. Hvad siger du til den rutine?

Men hun vågner stadig kl 23, 01, 02, 04 - sådan rundt regnet. Vi har givet udelukkende flaske om natten i ca 1½ måned, men hun vågner stadig. Jeg have håbet at amme-stop om natten ville ændre hendes mønster, men nej. På det seneste ...

Annonce

... er hun endt inde hos os (med amning til følge) mellem 2-4 tiden og det er jo igen nat og ikke morgen-amning! Men vi har simpelthen ikke kunne holde andet ud.

Når du feks råder til, at barnet falder i søvn i egen seng og med lidt sang osv, er det så "normalt" at barnet skriger, rejser sig op og slet ikke vil røres? Sådan er min datter nemlig og jeg tror slet ikke hun overhovedet opfatter at vi synger og prøver at gøre det hyggeligt. Hvad kan man så gøre?Sidst spurgte du om vi havde fået hendes ører tjekket, og ja, det har vi fået flere gange.

Et andet spørgsmål er mht mad. Som jeg skrev sidst er hun meget småtspisende, og det er hun stadig. Jeg tror ikke jeg har særlig meget mælk i brysterne, fornemmer at hun får ca 300ml i døgnet. Så får hun ca 200 ml mme og ca 100-200ml vand. Jeg kan vel næsten ikke skære ned på mælken for at give plads til mere mad? Hun har i øvrigt hele tiden tendens til hård mave, hvilket betyder at lactulose og sveskemos er en fast del af hverdagen. Så snart hun har hård mave eller forstoppelse spiser hun endnu mindre fast føde. Hvad kan vi gøre, både mht at gøre hende mere madglad og give mad, der forebygger forstoppelse?

Vi giver hende normal, varierende kost med frugt, grønt og kød, grød osv. Hun vil dog ikke længere have rugbrød.

Mange hilsner
Søvnløs

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.