Brev:
Søvn, amning og mad - 11 mdr.
28. august 2008
Alder:
11 mdr.
Søvn, amning og mad - 11 mdr.
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig angående de samme problemer, men jeg synes ikke det er blevet meget bedre.
Min datter på knap 11 mdr sover stadig meget dårligt om natten. Hun vågner ret ofte og kan slet ikke falde i søvn uden at blive lagt til brystet. Hun skriger og laver "buen" så hun er ved at falde ud af mine arme. Hvis hun kommer ind til os og ammes i søvn, sover hun bedre, men vågner stadig og har svært ved at sove uden at blive ammet igen (trods at der ikke rigtig kommer noget mælk).
Jeg tænker at vi er nødt til at lære hende at falde i søvn uden brystet (hun ammes også i søvn ved middagslure) og det er dette vi er i tvivl om, hvordan vi skal gribe an: Vi har lige prøvet en ny taktik til godnattiden: vi skifter hende, børster tænder, ammer og giver flaske. Så lægger jeg eller min kæreste sig ind med hende i vores seng og siger shh, synger og prøver at nusse hende. Hun skriger og græder og vil bare ikke sove. Til sidst er hun så udmattet at vi kan tage hende i vores arme og stille vugge hende i søvn. Hvad siger du til den rutine?
Men hun vågner stadig kl 23, 01, 02, 04 - sådan rundt regnet. Vi har givet udelukkende flaske om natten i ca 1½ måned, men hun vågner stadig. Jeg have håbet at amme-stop om natten ville ændre hendes mønster, men nej. På det seneste er hun endt inde hos os (med amning til følge) mellem 2-4 tiden og det er jo igen nat og ikke morgen-amning! Men vi har simpelthen ikke kunne holde andet ud.
Når du feks råder til, at barnet falder i søvn i egen seng og med lidt sang osv, er det så "normalt" at barnet skriger, rejser sig op og slet ikke vil røres? Sådan er min datter nemlig og jeg tror slet ikke hun overhovedet opfatter at vi synger og prøver at gøre det hyggeligt. Hvad kan man så gøre?Sidst spurgte du om vi havde fået hendes ører tjekket, og ja, det har vi fået flere gange.
Et andet spørgsmål er mht mad. Som jeg skrev sidst er hun meget småtspisende, og det er hun stadig. Jeg tror ikke jeg har særlig meget mælk i brysterne, fornemmer at hun får ca 300ml i døgnet. Så får hun ca 200 ml mme og ca 100-200ml vand. Jeg kan vel næsten ikke skære ned på mælken for at give plads til mere mad? Hun har i øvrigt hele tiden tendens til hård mave, hvilket betyder at lactulose og sveskemos er en fast del af hverdagen. Så snart hun har hård mave eller forstoppelse spiser hun endnu mindre fast føde. Hvad kan vi gøre, både mht at gøre hende mere madglad og give mad, der forebygger forstoppelse?
Vi giver hende normal, varierende kost med frugt, grønt og kød, grød osv. Hun vil dog ikke længere have rugbrød.
Mange hilsner
Søvnløs