Laver lort i underbukserne

9. september 2022

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

Laver lort i underbukserne

Kære Helen

Vi oplever udfordringer i forhold til afføring herhjemme. Vores datter M. har altid, siden hun var lille baby haft udfordringer med at komme af med sin afføring. Da hun var helt lille var det engang imellem, men jeg vil skyde på, at hun var omkring 2 år, da vi fast måtte hjælpe hende med at kunne få det ud.

Omkring de 2 år oplevede vi oftere og oftere, at hun i en time eller nogle gange over flere timer kæmpede for at få lorten ud i bleen...ofte med perioder på en halv time hvor hun lå i gråd. Ofte var det store knoldede lorte som jo skyldes, at vi havde og stadig har, svært ved at få nok væske i hende.

Vi begyndte at give Glycerol de gange hvor vi kunne se, at det ville trække ud. Og det var hjælpsomt, men som tiden gik ville hun ikke have noget op til at hjælpe, hun endte med at virke panisk omkring det så vi stoppede det med det samme. Talte med lægen som anbefalede movicol til børn. Hun får det i saft og ved ikke at hun får noget, da hun ellers ikke vil drikke det. Hun har generelt haft effekt af det, i perioder kræver det mere end andre, for at få noget ud hver eller hver anden dag.

I foråret 2021 hvor hun var 3 år, der begyndte hun at ville af med bleen. Vi prøvede at gå roligt frem ved at bruge ble som underbukser, men ret hurtigt nægtede hun ble og ville bare ha underbukser på. Vi fik fastholdt ble til natten.

Selve tissedelen ...

Annonce

... er gået rigtig fint, og det har hun helt styr på i dag. Det er lidt sværere med afføring. Da hun overgik helt til ble, sagde vi og BH til hende, at hvis hun havde brug for ble til at lave lort var det helt okay. Men hun er aldrig kommet og bede om det.

Herhjemme er det sådan at halvdelen af tiden, så hvis hun kan mærke der er noget på vej så løber hun ud til toilettet og får det ordet, og kalder når hun skal tørres. Den anden halvdel så trækker hun sig til side eller ind på værelset, siger nej til at hun skal lave lort, og så ligger hun der og laver det i underbukserne. Når vi beder hende sætte sig på wc og se om hun kan få mere ud, så nægter hun. Vi har prøvet at bruge Hr. Pølle bogen, og den synes hun var god og sjov en periode.

I børnehaven går det fint med at tisse på toilettet, men lort der søger hun altid et privat sted hen og laver det i underbukserne. I hendes bletid var hun altid ret privat omkring det, og jeg tænker hun i BH måske finder det svært, da alle kan komme ind i rummet, og for hende kan det tage tid at få den ud.

Vi ved ikke helt hvad vi skal stille op. Vi giver movicol hver dag, for at prøve at sørge for, at de ikke skal være svære at få ud. Men den sidste tid har vi herhjemme sværere og sværere ved at få hende til at søge toilettet, når hun kan mærke det kommer.

Hvad er dine tanker omkring vores situation.

Kærlig hilsen
M.'s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder