Toilettræning - 3 år, 10 mdr.

18. august 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Toilettræning - 3 år, 10 mdr.

Hej.

Jeg har brug for sparring i forhold til min ældste søn, der snart bliver 4 år.
I sommer smed han bleen. I starten fik han Klistermærker, når han tissede på toiletter - eller bare sad på toilettet. Efter nogle uger, sagde jeg til ham, at det var for varmt med den på. Det passede med ferie og godt vejr.

Han har haft enkelte uheld, men tisser ellers altid på toilettet.
Om natten har han stadig ble.

Problemet er, når han skal lave stort. I starten fik han en ble på, når han skulle. Men han holdt sig alligevel flere gange. Nu vil han ikke have ble på, men heller ikke lave stort på toilettet. Han holder sig, har ondt i maven, ligger på sofaen for af undgå, at han skal noget osv.

Det har altid været en ting for ham ikke at lave stort i børnehaven. Det er sket ganske få gange. Han får fast movicol og har fået det, siden han var en uges tid.

Et par gange har han lavet stort på toilettet, og det er gået fint.
Men det har været efter flere dage ...

Annonce

... med mavepine, en grædende dreng osv.

Sidste gang satte jeg ham lidt op i movicol efter nogle dage, fordi jeg mistænkte, at han havde hård mave (som han har døjet med). Efter tre dage uden afføring begyndte han at løbe panisk rundt. Jeg fik ham ud på toilettet, hvor han sad og så tegnefilm på min telefon. Det lykkedes og virkede til at være en god oplevelse.

Dagen efter fik han desværre tynd mave pga movicolen. Han havde et uheld og var meget ked af det.

Det er nu fire dage siden, og han har ikke haft afføring siden. Jeg giver movicol som normalt, men han vil ikke på toilettet. Han siger, det gør ondt I maven og i numsen,  græder lidt periodevis osv. Det er især om natten, at han klynker og pylrer og ikke får sovet.

Vi har bogen "Hr Pølle" og har læst den virkelig mange gange. Men det er gået lidt i hårdknude. Og det kommer til at kræve tid og energi at få det til at køre. Men hvad gør jeg?

Hvordan kommer vi videre herfra?

På forhånd tak for svar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år