Brev:
Nægter at smide bleen!
10. oktober 2015
Alder:
3 år, 9 mdr.
Nægter at smide bleen!
Kære Helen.
Jeg har en søn på 3 år og 9 mdr, spm nægter at smide bleen i ordets bogstaveligste forstand!
I foråret gav han selv udtryk for, at ville tisse på toilettet og han kunne fint sige til inden han skulle tisse. Han ville slet ikke det med potte, så vi købte et siddebræt til toilettet i stedet for og her ville han gerne sidde. Og det lykkedes også at tisse på toilettet et par gange, efter lang tids højtlæsning, men når der endelig kom noget blev han meget bange og ville holde i hånd. Vi roste ham til skyerne, når det gik godt og opmuntrede, når der skete uheld. Og det gjorde der enkelte gange, hvor han blev meget ked af det.
Pludselig ville han ikke gå uden ble længere og vi tænkte, at det var fair nok, da han lige var blevet storebror i maj og lige skulle vænne sig til den store omvæltning. Problemet er bare, at han aldrig er kommet af med bleen igen. Hvis jeg foreslår, at han skal gå lidt uden ble eller prøve at sidde lidt på toilettet, græder han hjerteskærende og siger, at det er farligt og er bange for at tisse i bukserne igen.
Jeg har prøvet at tale med ham om det og sige, at det er helt ok, hvis der sker uheld og vi kan jo bare vaske det af igen. Vi viser ham også, at vi tisser på toilettet uden at der sker noget "farligt", men det hjælper ikke! Hvis jeg en sjælden gang insisterer på, at han skal gå uden ble, følger han mig rundt i huset med en af lillesøsters bleer i hånden og skriger indtil han får ble på igen.
Han er en på alle andre måder velfungerende dreng, der er meget populær i børnehaven og følger fint med på alle punkter. Vi kæmper nogle kampe med ham for tiden, som nok er meget normalt for alderen. Vi skal bruge meget tid på at få ham til at gøre ting selv, som at tage tøj på/af etc. og han har ligesom aldrig haft en rigtig "kan selv, vil selv" fase.
Jeg ved ikke, om det er vejen frem at køre den hårde linje eller vente og se, om det kommer af sig selv.
Håber du kan give nogle gode råd!
Venlig hilsen
Christina