Tisseri

28. oktober 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Tisseri

Hej Helen

Så har jeg lige brug for lidt sparring vedr. Signes "af med bleen"-projekt. Hun ville ikke have ble på mere i efterårsferien. Vi havde jo prøvet i sommerferien uden den store succes, så dengang fik hun ble på igen. Vi har ikke oplevet mange tørre bleer i den mellemliggende periode, for hun har den holdning, at man gerne må tisse i bleen.

Da hun nu hævdede, at hun godt kunne holde sig, så prøvede vi igen. Det gik rigtig fint. I løbet af 4 dage var der kun et par dråber i et par trusser. Vi var ovenikøbet på gåtur og skulle lege på en legeplads i skoven, og vi havde glemt at tisse af inden vi gik. Da hun blev trængende ordnede vi det bag et træ. Hun syntes det var vældig sjovt og jeg tror det gav hende en sikkerhed, at man altså kan komme af med det alle vegne, når man er en lille pige :-)

Så blev det hverdag igen og første dag i børnehaven gik uden uheld (det var faktisk det samme efter sommerferien). Dag 2 var med et par dråber i trusserne og dag 3 var der udflugt til zoo. Jeg var meget spændt og pakkede lidt skiftetøj i en taske. Men helt fantastisk, så var der ingen uheld overhovedet. Faktisk havde hun slet ikke tisset fra kl. 9.30 til 13.30, hvor de var tilbage, men så de efterfølgende dage er det gået slag i slag med at tisse i bukserne. 4 sæt tøj er tisset godt og grundigt igennem. Personalet siger, at de tager hende på toilettet rigtig tit, men at hun har tisset inden de kommer, selvom der kun går en time ...

Annonce

... imellem.

Det er selvfølgelig forståeligt med de tilfælde, hvor hun er på legepladsen iklædt regntøj mv. og så ikke når ind før det er gået galt. Sådan nogle tilfælde har der også været, men når de leger indendøre, så fatter jeg ingenting. De mente, at hun måske havde blærebetændelse, hvilket vi så an henover weekenden, men vi havde ingen problemer hjemme. Et par gange ville jeg have hende på toilettet og det nægtede hun, og der kom heller ingenting i bukserne selvom vi lod være.

Igår prøvede jeg at tale med hende om det, og hun gav udtryk for, at de ikke ville lege med hende, når hun kom tilbage og at der var nogen, som tog legetøjet. Jeg sagde til hende, at det jo var meget hurtigere at tisse godt af på toilettet, for så skulle man jo ikke bruge tid på at skifte tøj, og så har jeg her til morgen bedt personalet støtte hende i at komme tilbage i legen og få legetøjet igen, når hun har tisset.

Jeg har jo ikke lyst til at give hende ble på igen, når hun er rigtig god til det i weekenden. De dage, hvor hun har tisset i tøjet rigtig meget i børnehaven, så kommer der også uheld herhjemme. Hun fryser ikke, heller ikke i børnehaven.

De første dage ville hun heller ikke have ble på om natten, men hun tissede flere gange i løbet af natten, så der havde vi en snak om, at tissekonen ikke kunne finde ud af, hvad der er nat og dag endnu, så vi tog bleen på igen. Det har hun accepteret.

Hvad mener du om det hele?

Med venlig hilsen

Signes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke