Liv i den indre ballademager

3. januar 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Liv i den indre ballademager

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål vedrørende min datter – 3 år og 3 mdr.

Hendes far og jeg har hele tiden været enige om at være kærligt konsekvente overfor hende. Hvis vi for eksempel siger, at når du har lavet det puslespil, så skal du i seng – så kommer hun også i seng når puslespillet er lavet. Hvis vi siger, at nu må du tage det sidste stykke kage – så er det også det sidste stykke kage. Altså at der er overensstemmelse mellem ord og handling. Vi lægger vægt på, at der er få regler, som til gengæld bliver overholdt.

Det virker godt; hun ved, at vi mener hvad vi siger, er tryg og protesterer egentlig sjældent. Måske for sjældent?

Nu er vi nemlig blevet i tvivl om vores strategi også er så smart. Anledningen til vores tvivl er, at vi havde besøg af en knap 2-årig pige med et mere heftigt temperament. Den 2-årige tog et stykke legetøj fra Olivia, og råbte NEJ da Olivia efterfølgende ville tage legetøjet tilbage. Det resulterede i, at Olivia kom løbende grædende hen til mig – hun prøvede ikke at tage legetøjet tilbage, men løb hen til mig, ...

Annonce

... hvorefter vi fik løst konflikten. Vi har haft en del tilsvarende situationer.

Hendes far og jeg snakkede efterfølgende om, at det ville være godt for hende selv hvis hun ikke accepterede den 2-åriges NEJ, og selv prøvede at få legtøjet tilbage (vi er jo ikke altid ved hånden til at hjælpe med at løse konflikterne – fx i børnehaven). Problemet er jo bare, at vi jo faktisk lærer hende til, at et Nej betyder Nej. Og så bliver det jo lidt pudsigt, når vi så bekymrer os om det når hun faktisk tager et Nej for et Nej fra en knapt 2-årig …

Så måske skulle vi slække lidt mere på reglerne? Lære hende at et Nej ikke altid betyder Nej? Vise hende, at når vi nogle gange siger nej, så kan reglerne alligevel godt bøjes.

Når jeg sammenligner med andre børn er hun, stille, eftertænksom og samtidig glad, legende og fuld af humør og gode ideer til leg. Og alt det er der jo ikke noget galt med – det er fine egenskaber.

Men alligevel – vi vil gerne støtte hende til at puste liv i hendes indre ballademager. Og hvordan gør vi bedst det?

Venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.