Brev:
Liv i den indre ballademager
3. januar 2008
Alder:
3 år, 3 mdr.
Liv i den indre ballademager
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål vedrørende min datter – 3 år og 3 mdr.
Hendes far og jeg har hele tiden været enige om at være kærligt konsekvente overfor hende. Hvis vi for eksempel siger, at når du har lavet det puslespil, så skal du i seng – så kommer hun også i seng når puslespillet er lavet. Hvis vi siger, at nu må du tage det sidste stykke kage – så er det også det sidste stykke kage. Altså at der er overensstemmelse mellem ord og handling. Vi lægger vægt på, at der er få regler, som til gengæld bliver overholdt.
Det virker godt; hun ved, at vi mener hvad vi siger, er tryg og protesterer egentlig sjældent. Måske for sjældent?
Nu er vi nemlig blevet i tvivl om vores strategi også er så smart. Anledningen til vores tvivl er, at vi havde besøg af en knap 2-årig pige med et mere heftigt temperament. Den 2-årige tog et stykke legetøj fra Olivia, og råbte NEJ da Olivia efterfølgende ville tage legetøjet tilbage. Det resulterede i, at Olivia kom løbende grædende hen til mig – hun prøvede ikke at tage legetøjet tilbage, men løb hen til mig, hvorefter vi fik løst konflikten. Vi har haft en del tilsvarende situationer.
Hendes far og jeg snakkede efterfølgende om, at det ville være godt for hende selv hvis hun ikke accepterede den 2-åriges NEJ, og selv prøvede at få legtøjet tilbage (vi er jo ikke altid ved hånden til at hjælpe med at løse konflikterne – fx i børnehaven). Problemet er jo bare, at vi jo faktisk lærer hende til, at et Nej betyder Nej. Og så bliver det jo lidt pudsigt, når vi så bekymrer os om det når hun faktisk tager et Nej for et Nej fra en knapt 2-årig …
Så måske skulle vi slække lidt mere på reglerne? Lære hende at et Nej ikke altid betyder Nej? Vise hende, at når vi nogle gange siger nej, så kan reglerne alligevel godt bøjes.
Når jeg sammenligner med andre børn er hun, stille, eftertænksom og samtidig glad, legende og fuld af humør og gode ideer til leg. Og alt det er der jo ikke noget galt med – det er fine egenskaber.
Men alligevel – vi vil gerne støtte hende til at puste liv i hendes indre ballademager. Og hvordan gør vi bedst det?
Venlig hilsen
Mette