Den svære symbiose og løsrivelse

30. september 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Den svære symbiose og løsrivelse

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dp i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Jeg arbejder hjemme da jeg er selvstændig og det har fungeret fint. Han sover 2 timer om formiddagen og 2 timer igen eftermiddag og far kommer hjem kl.13, så det har fungeret super fint.

Nu kan vi mærke på aktivitetsniveauet at der altså skal ske noget nyt, at han skal lege med jævnaldrende og have det som små børn nu har sammen, som vi voksne ikke kan være en del af, sprog, jeg tager noget af dit/du tager noget af mit legetøj, kommunikation osv.

Så rent mentalt er jeg helt med på at han skal starte i dp. MEN mit indre er som sagt i krig. Jeg har et problem med at "efterlade" ham hos en som jo også har ansvaret for 3 andre børn. Jeg tænker at jeg vil aflevere ved 8:30-9 tiden og hente igen enten lige efter frokost eller efter han har sovet, så det kun et 4-5 timer han er ude. Max 6 timer.

Min søn er en følsom men MEGET mild og glad dreng, som bare har været nem lige fra dag 1. Han er meget tillidsfuld, men også meget til at nusse, kysse, kramme. Vi bruger meget tid på nærhed og tryghed i vores hjem både fra mig og hans far, så han får virkelig opfyldt depoterne for omsorg, tryghed og nærhed. Han leger rigtig godt herhjemme. Kravler rundt og udforsker, men ofte sidder han og kigger på al legetøjet og (tolker jeg), ikke rigtig gider dét mere. Så går vi en tur, gynger, handler osv., men det er hårdt at blive ved med at finde på. Så derfor "tror" jeg det er et godt ...

Annonce

... tidspunkt at komme ud på.

Men for at være helt ærlig, så føler jeg mig som en SÅ dårlig mor der "bare" efterlader sit barn som så (i mit hovede) vil føle sig forladt af mor og gå helt i stykker indeni. Åhh hvor tårerne dog presser sig på. Jeg forestiller mig de værste scenarier. At jeg henter ham hvor han bare græder og græder. At han løber mod døren når jeg går og giver mig "hvalpeblikket", at han bare sidder i er hjørne og venter på mig osv. JA jeg er sku hård ved mig selv. Hvis og hvis min r.. var spids.. (det er den krig jeg taler om)...:-)

Jeg er i 7 sind. Måske går det bare forrygende, måske ikke. Det vil tiden vise, men lad os lige lege med tanken om at alt kunne lade sig gøre. Hvad ville være bedst for et barn når vi taler pasning ude/hjemme?? At blive hjemme og lege med børn ind imellem, eller at komme ud og bare tage det med der kommer af savn, stress osv.? Jeg læste også at du har nævnt den undersøgelse om børns stressniveau når de starter pasning ude. Det er ikke vand på min mølle.

Jeg vil jo hvad der er bedst for min søn. Jeg mener at børn har et helt specielt sprog/kommunikation som de udvikler i leg med andre børn. Måske tager jeg fejl.
Jeg vil jo heller ikke have han bliver en "mors" dreng som hænger i skørterne og ikke bliver stimuleret nok..

Øv altså. Helen som du kan læse har jeg virkelig brug for et ærligt råd. Om det er godt må tiden så vise, men lige nu og her har jeg brug for at få sat sindet lidt på lavt blus. Det er jo TYDELIGT, at det er mig der har et kæmpe problem med at bryde symbiosen..

Mange kærlige hilsner

KL

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin