Brev:
Udadreagerende overfor mor og far
13. december 2023
Alder:
3 år, 9 mdr.
Udadreagerende overfor mor og far
Hej Helen,
Håber meget du kan hjælpe os igennem en lidt svær periode med vores datter.
Hun er dejlig, klog, sød, sjov og helt fantastisk. Men hun er begyndt at få en lidt uheldig måde at reagerer på, når hun bliver vred og vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal håndtere det, så det ikke bliver hendes faste mønster.
Jeg er lidt i tvivl om, hvordan det startede men i et par måneder har vi haft problemer med at hun slår, sparker og skubber os, når hun bliver vred. Det kan være når vi siger nej til at hun må noget, som hun gerne vil. Eller hvis hun skal have tøj på eller børstet tænder og hun nægter at gøre det. Så kan hun finde på at reagerer ved at slå os, skubbe eller en gang imellem har hun sparket mig (mor) over skinnebenet. Hun kigger os meget intenst i øjnene bagefter, som om hun vil se hvordan vi reagerer, fornemmer jeg lidt.
Vi har prøvet forskellige taktikker - vi har prøvet:
- at forklare hende at det gør ondt og at vi ikke kan lide når hun slår/sparker.
- at sætte hånden op og sige "stop".
- at få lidt hold på hende ved fysisk at vise at vi gerne vil trøste hende - holde armene ud for at kramme hende, lægge en hånd på hendes ryg eller andet. Det bliver hun bare mere sur over og skubber os væk.
- når intet af det andet virker - at vende os væk fra hende eller fysisk flytte os på afstand. Det bliver hun ofte også mere rasende over.
- at sige til hende at hun gerne må trampe i gulvet og sige "jeg er sur på dig mor/far".
Vi har altså kort sagt ikke fundet noget der virker. Vi har italesat det i børnehaven for at høre om de har oplevet at hun er udadreagerende og de var meget overraskede over at høre at hun slår og sparker os. Det gør hun slet ikke dernede - hverken børn eller pædagoger.
Hun er en pige som trives super godt i sin børnehave og generelt, men hun har altid reageret voldsomt på nogle ting. Da hun var mindre var det ved at skrige højt/græde og vi ikke måtte røre hende - altså hun har fået meget store nedsmeltninger. Det var fx når vi skulle hente hende efter en dag i vuggestue eller når der var noget hun ikke måtte få lov til (fx få en is eller andet). Men vi vil gerne have hende ud af det her dumme mønster med at være fysisk overfor os, når hun bliver vred. Vi er bange for om det på et tidspunkt også begynder at foregå i børnehave eller senere skole. Hvad kan det være der forårsager det og hvad kan vi gøre for at hjælpe hende?
Med venlig hilsen
de lidt fortvivlede forældre