Jaloux storebror 4½ år

24. april 2005

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Jaloux storebror 4½ år

Hej Helen

Vi har 3 børn: en dreng på 8½ år, en dreng på 4½ år og lillesøster på 6 måneder. Den mellemste på 4½ er meget glad for sin lillesøster. Han vil gerne kæle med hende, kysse hende og have hendes opmærksomhed. Han er sød og gør hende aldrig noget ondt. Men tit er det bare for meget ..... Han er over hende hele tiden og vi ber ham om at gå lidt væk fra hende. Forsøger at forklare ham, at hun også kan se ham og grine til ham, når han ikke rører ved hende. Nogen gange bliver tonen lidt hård og vi bliver irriterede på ham, når han mosler for meget med hende. Han bliver ked af det eller trodsig og jeg ønsker, jeg kunne æde mine lidt for hurtige kommandoer i mig!

Hans start som storebror var ikke den allerbedste; jeg havde fået kejsersnit og var indlagt i 5 dage, samtidig med at han var rigtig syg (og som i forvirringen ikke blev set eller behandlet). Da jeg kom hjem, var han bestemt ikke på toppen og var meget forkølet, havde øjenbetændelse, betændelse i en knop ved munden - kort sagt stadig smæk-inficeret! Jeg var noget nervøs for at få "tusser" på mig og den lille og hele showet omkring det med at røre ...

Annonce

... hende, startede måske der.

Den lille fik selfølgelig voldsom øjenbetændelse allerede efter to døgn, men det er formentlig mig, som har kørt rundt med dem. Jeg havde i starten svært ved at sidde med ham på skødet, pga. smerter ved arret og der gik faktisk lang tid, før jeg igen kunne mærke, at han "følte sig hjemme" når han sad hos mig.

Lige nu er det sådan, at han ingenting kan selv! Mor skal hjælpe med alt! Tøj af og tøj på især! Jeg ser det som en reaktion på, at jeg gør alt for lillesøster og det skal jeg også gøre for ham - han vil være sikker på, at jeg elsker ham lige så højt, som jeg elsker hende!! Det er bare ret irriterende ind imellem og tålmodigheden brister for mig! Eller også er jeg i gang med noget, jeg ikke kan gå fra og så bliver han helt hysterisk og skriger højt og græder. Er jeg virkelig nødt til, at gå ind på hans præmisser og gøre alt?

Far duer slet ikke. Jeg provokerer ham nogen gange og siger, at han ikke kan - men han er helt kølig og siger, at han bare ikke gider...

Jeg håber, at vi kommer videre på bedst mulig måde og at du har et par forslag til dette.

Venlig hilsen
Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.