Brev:
Jaloux storebror 4½ år
24. april 2005
Alder:
4 år, 6 mdr.
Jaloux storebror 4½ år
Hej Helen
Vi har 3 børn: en dreng på 8½ år, en dreng på 4½ år og lillesøster på 6 måneder. Den mellemste på 4½ er meget glad for sin lillesøster. Han vil gerne kæle med hende, kysse hende og have hendes opmærksomhed. Han er sød og gør hende aldrig noget ondt. Men tit er det bare for meget ..... Han er over hende hele tiden og vi ber ham om at gå lidt væk fra hende. Forsøger at forklare ham, at hun også kan se ham og grine til ham, når han ikke rører ved hende. Nogen gange bliver tonen lidt hård og vi bliver irriterede på ham, når han mosler for meget med hende. Han bliver ked af det eller trodsig og jeg ønsker, jeg kunne æde mine lidt for hurtige kommandoer i mig!
Hans start som storebror var ikke den allerbedste; jeg havde fået kejsersnit og var indlagt i 5 dage, samtidig med at han var rigtig syg (og som i forvirringen ikke blev set eller behandlet). Da jeg kom hjem, var han bestemt ikke på toppen og var meget forkølet, havde øjenbetændelse, betændelse i en knop ved munden - kort sagt stadig smæk-inficeret! Jeg var noget nervøs for at få "tusser" på mig og den lille og hele showet omkring det med at røre hende, startede måske der.
Den lille fik selfølgelig voldsom øjenbetændelse allerede efter to døgn, men det er formentlig mig, som har kørt rundt med dem. Jeg havde i starten svært ved at sidde med ham på skødet, pga. smerter ved arret og der gik faktisk lang tid, før jeg igen kunne mærke, at han "følte sig hjemme" når han sad hos mig.
Lige nu er det sådan, at han ingenting kan selv! Mor skal hjælpe med alt! Tøj af og tøj på især! Jeg ser det som en reaktion på, at jeg gør alt for lillesøster og det skal jeg også gøre for ham - han vil være sikker på, at jeg elsker ham lige så højt, som jeg elsker hende!! Det er bare ret irriterende ind imellem og tålmodigheden brister for mig! Eller også er jeg i gang med noget, jeg ikke kan gå fra og så bliver han helt hysterisk og skriger højt og græder. Er jeg virkelig nødt til, at gå ind på hans præmisser og gøre alt?
Far duer slet ikke. Jeg provokerer ham nogen gange og siger, at han ikke kan - men han er helt kølig og siger, at han bare ikke gider...
Jeg håber, at vi kommer videre på bedst mulig måde og at du har et par forslag til dette.
Venlig hilsen
Charlotte