Råd til opdragelse

8. januar 2015

Kategori:
Alder:
4 år

Råd til opdragelse

Hej Helen.

Vi har desperat brug for råd hjemme hos os.

Det drejer sig især om vores søn l. på 4 år. Vi oplever ham nærmest som en uopdragen forkælet lille barn, trods det overhovedet ikke er vores hensigt.

Feks. I dag skulle jeg til salmesang med v. lillebror på 15 mdr. Jeg havde aftalt med l. At han kunne komme med da far ikke kunne nå hjem. Så kunne vi sammen synge og lytte til musik samt lege med rasleæg osv. Da vi kom til kirken satte vi os på et tæppe og l. var rigtig god til at komme med forslag om hvad vi kunne synge osv.

Efter 10 min begyndte l. at løbe omkring i kirken og snakke samt skrige når jeg bad ham sætte sig ignorere han mig. Dette resulterede i at v. gjorde det samme og det endte med at jeg måtte tage hjem midt i det hele. Jeg blev så vred og skuffet og fortalte l. at der ingen tv/ipad var resten af aften. Dette gjorde så at l. græd indtil han skulle i seng. Det gør så ondt inden i, men der er vel nødt til at være konsekvenser...

Når vi feks. er ude at handle opfører l. sig som regl pænt og acceptere nej og lægger pænt slikket tilbage. Andre gange bliver han sur.

L. kan finde på at sige "nu rejser ...

Annonce

... jeg" når han ikke får sin vilje. Eller "I er dumme" osv.

Han kan også blive ved med at plage om det samme i en time feks. Hvis han vil have slik efter børnehaven. (Vi får kun slik fredag)

L. sover godt om natten kommer i seng kl 19 ca og vågner kl 630 ca. Han går i børnehave og trives. De er en flok drenge i børnehaven der leger rigtig godt sammen men han er også god til at lege med andre. Han taler godt. Og har en rigtig god fantasi. Han kan nemt lege med feks lego i et par timer. L og v leger godt med hinanden.

V. er også en bestemt og klog dreng. Han går og siger enkle ord og bruger sit kropssprog meget. Han er god til at fortælle hvad han ønsker og forstår meget. Når han bliver sur kaster han sig på gulvet og græder. Dette går som regl over efter fem min.

Vi herhjemme faren og jeg prøver at hjælpe hinanden igennem det her og prøver at opdrage drengene så godt vi kan. V. gør jo som l. så det er virklig svært. Og vi venter nr. tre til april. Vi ved ikke hvad vi skal gøre længere.

Håber du kan hjælpe.

Tak for en god brevkasse.

PS: Hvordan skal vi dog bære os ad. Jeg tænker jo ADHD OSV. føler mig helt ødelagt over det..

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder