Brev:
Råd til opdragelse
8. januar 2015
Alder:
4 år
Råd til opdragelse
Hej Helen.
Vi har desperat brug for råd hjemme hos os.
Det drejer sig især om vores søn l. på 4 år. Vi oplever ham nærmest som en uopdragen forkælet lille barn, trods det overhovedet ikke er vores hensigt.
Feks. I dag skulle jeg til salmesang med v. lillebror på 15 mdr. Jeg havde aftalt med l. At han kunne komme med da far ikke kunne nå hjem. Så kunne vi sammen synge og lytte til musik samt lege med rasleæg osv. Da vi kom til kirken satte vi os på et tæppe og l. var rigtig god til at komme med forslag om hvad vi kunne synge osv.
Efter 10 min begyndte l. at løbe omkring i kirken og snakke samt skrige når jeg bad ham sætte sig ignorere han mig. Dette resulterede i at v. gjorde det samme og det endte med at jeg måtte tage hjem midt i det hele. Jeg blev så vred og skuffet og fortalte l. at der ingen tv/ipad var resten af aften. Dette gjorde så at l. græd indtil han skulle i seng. Det gør så ondt inden i, men der er vel nødt til at være konsekvenser...
Når vi feks. er ude at handle opfører l. sig som regl pænt og acceptere nej og lægger pænt slikket tilbage. Andre gange bliver han sur.
L. kan finde på at sige "nu rejser jeg" når han ikke får sin vilje. Eller "I er dumme" osv.
Han kan også blive ved med at plage om det samme i en time feks. Hvis han vil have slik efter børnehaven. (Vi får kun slik fredag)
L. sover godt om natten kommer i seng kl 19 ca og vågner kl 630 ca. Han går i børnehave og trives. De er en flok drenge i børnehaven der leger rigtig godt sammen men han er også god til at lege med andre. Han taler godt. Og har en rigtig god fantasi. Han kan nemt lege med feks lego i et par timer. L og v leger godt med hinanden.
V. er også en bestemt og klog dreng. Han går og siger enkle ord og bruger sit kropssprog meget. Han er god til at fortælle hvad han ønsker og forstår meget. Når han bliver sur kaster han sig på gulvet og græder. Dette går som regl over efter fem min.
Vi herhjemme faren og jeg prøver at hjælpe hinanden igennem det her og prøver at opdrage drengene så godt vi kan. V. gør jo som l. så det er virklig svært. Og vi venter nr. tre til april. Vi ved ikke hvad vi skal gøre længere.
Håber du kan hjælpe.
Tak for en god brevkasse.
PS: Hvordan skal vi dog bære os ad. Jeg tænker jo ADHD OSV. føler mig helt ødelagt over det..