Brev:
Koncentration hos 4 1/2-årig
23. april 2014
Alder:
4 år, 6 mdr.
Koncentration hos 4 1/2-årig
Hej Helen
Ja så er jeg her igen :-)
Har stadig en krudtugle, som nu er blevet 4 1/2, og en dejlig, meget morsom, tænkende, gammelklog og meget udadvendt dreng!
Udfordringen ligger til dels stadig i, at jeg synes han har svært ved at koncentrere sig om "almindelige ting", såsom at lege med biler, spille spil lægge puslespil og andre former for legetøj. Derimod kan han lege en halv dag med en rulle klisterbånd, to skuresvampe, lidt snor og noget gavebånd :-) Han har en UTROLIG fantasi, som vi beundrer meget, og han kan skabe en leg ud af "ingenting" alt imens han tegner og fortæller over for os andre hvad han har gang i. Han leger ALTID kun hverdagslege, køkkenleg, arbejdsmand, postbud, rengøringsmand m.v., og jeg støtter ham i hans leg og leger med mens jeg laver de praktiske ting der nu engang skal gøres. Al hans leg foregår gående eller i let gadedrengeløb :-) Ville så gerne at han engang imellem kunne sidde og lege stille og roligt med biler, tusser, Lego eller andet legetøj, men dette siger ham som regel ikke noget.
Beundrer hans evne til bare at finde på en leg ud af ovenstående ting, og dette kan han koncentrere sig om i timevis. Så sætter han klisterbånd fra en vase hen til en væg, på kryds og tværs fra forskellige ting, og til sidst er halvdelen af køkkenet afspærret, for som han siger "der er vejarbejde og jeg skal blive i køkkenet for ikke at falde i hullet" :-)
Problemet er, at jeg synes at jeg alt for mange gange om dagen siger "nu skal du være sød at stoppe Villads", "pas nu på Villads", "lad nu vær Villads" osv., og det er jeg bare ved at være træt af.
Vil lige prøve at beskrive herunder:
Han er altid med i køkkenet når jeg laver mad, han hjælper med at skære, røre osv. Men som regel ender det med at han laver "sin egen mad" i køkkenvasken ud af alle de ting som jeg sætter til vask samt kartoffelskræller, vand, og hvad han ellers kan finde på. Problemet er så, at han, når man vender ryggen til, har taget et halvt glas karry, hentet mælk i køleskabet, taget en boullionterning, og så står og røre i det og HYGGER sig, og tegner og fortæller hvad det er han laver. Jeg vil jo gerne støtte ham i hans leg, men han skal jo heller ikke have lov til bare at gøre som han vil og med hvad han vil, og det er jo så her jeg stopper ham.
Hvis han fx. er i badekar så starter det stille og roligt, men ender med at han bruger et decilitermål, en halv bøtte shampoo, håndbruseren, og en stor plastikske, og så fyrer han skumbomber rundt i badeværelset med sin kanon-ske :-D Alle hans lege ender som regel med at jeg må sige "holdt stop stands", fordi de bliver lige lidt for avancerede :-) Måske alle drenge er sådan?
Han har en helt enorm god sans for problemløsning, hvis han har gang i noget, også selvom han tit godt ved at løsningen er noget man ikke må. Engang imellem tænker jeg at han skulle have heddet Emil, og ha haft en træklods og noget at snitte med :-) Han gør det jo ikke for at lave ballade, men bare fordi at legen udvikler sig sådan. Og engang imellem er mor træt :-) Mest de dage hvor jeg er irriteret på mig selv over at have sagt "stop" tunsinde gange.
I børnehaven siger de at han ALTID er super glad og har mange legekammerater (især er han et hit hos pigerne), sikkert fordi han er så god til at skabe en hverdagsleg :-) Som pædagogerne siger "så har han altid lige et godt argument i ærmet til hvorfor det lige er at han godt må gøre som han gør hvis han laver numre" :-D Han er en meget køn og charmerende dreng, hvilket nok også gør at han slipper afsted med meget ;-) I børnehave siger de at han "zapper" lidt mellem de forskellige aktiviteter så snart de er indendørs og pædagogbestemte, og de kunne godt tænke sig at fastholde ham lidt mere i de aktiviteter de laver. Men lige så snart de er på legepladsen, og han bare kan skabe sin egen leg, så er han fanget i den leg i timevis sammen med kammeraterne.
Vi bor desværre i lejlighed, hvilket efterhånden går os lidt på, da Villads er en rigtig ude-dreng. Vi overvejer dog at bygge hus selv, mest for hans skyld så han kan få sin udendørsplads :-) Han ville ELSKE at have sit eget legehus med alt hvad dertil hører af ting :-) Sørger dog altid for at tage ud og lave forskellige ting med ham, så han får brændt noget krudt af.
Ville så gerne finde noget rigtig legetøj der kunne fange hans interesse. Har prøvet med konstruktionslegetøj, hvor der jo også er en del problemløsning, har prøvet diverse traktorer, gravkøer og arbejdsmaskiner, som jo interesserer ham utrolig meget i den virkelige verden. Har prøvet legetøjsværktøj og legetøjskøkkenting, men det er jo "bare" legetøj og er kun interessant i få timer, og så er han tilbage til klisterbånd, fars værktøj, fars stempel og printer på kontoret, gule memoblokke, rengøringsting og alle mine potter og pander, en gulvmoppe, konservesdåser og andet i køkkenet. Hver gang der er noget han fatter interesse for, så har jeg prøvet at efterligne det i hans legeverden og ladet ham lege med dette i de rum vi også opholder os i. Har indrettet kontorplads med diverse memoblokke, skriveredskaber og skrivebord fordi han synes at hans fars hjemmearbejdsplads var det mest fantastiske i verdenen :-)
Hvis jeg tager ham med i Fætter BR kan han da godt finde noget han vil eje, men det er oftest ikke interessant særligt længe.
Da jeg tog ham med i Stark byggemarked for 1 måneds tid siden for at finde nogle ting til hans fastelavnsudklædning (han ville selvfølgelig være arbejdsmand), udbrød han med udslåede arme, fryd i stemmen og julelys i øjnene "se mor - det her er det rigtige Fætter BR" :-D Man kan jo ikke andet end smile :-D og der kommer så mange gode grin ud af hans forunderlige kommentarer!
Han har en fuldstændig vanvittig hukommelse, og kan huske ting som ligger langt tilbage, og som han kun har hørt og set en enkelt gang. Ting vi andre ikke husker før han siger det. Han lægger mærke til vildt mange småting i verdenen omkring ham, og vi er tit mildest talt overraskede over hans hukommelse. Han interesserer sig for de sjoveste ting, og kan forklare i timevis om de sjoveste ting han ser i hverdagen. Hans yndlingsprogram er "how its made" på Discovery, hvor man ser hvordan alle mulige ting bliver lavet, lige fra racerbiler til vejrhaner, buddinger, færdigsupper og meget andet mærkeligt, og han kan huske disse programmer ned til mindste detalje i laaaang tid efter, og leger dem også gerne. Han taler altid om at bygge sit eget hus, hvordan det skal se ud og hvilket værktøj han får brug for ;-)
Min mand siger tit "knægten har ADHD", fordi han altid taler så meget, og er igang konstant, og sjældent sidder og sysler med noget. Men det vil jeg jo ikke mene eftersom han nemt kan samle sig og være meget optaget af en af hans selvvalgte lege. Men hvad mener du?
Har prøvet i en periode at lave noget andet med ham hver eftermidddag, såsom lægge et puslespil, spille et spil eller tegne, og han vil da også gerne, men koncentrationen daler bare hurtigt, og han vil hellere finde på sine egne regler i spillet, fjolle rundt med puslespilsbrikkerne eller tilbage til sin egen hverdagsleg.
Dette brev blev alt for langt, men det er svært at give et godt billede af ham på lidt plads :-)
Summa summarum er, at jeg vil høre om det er normalt at være sådan når man er en dreng på 4 1/2 år? Han tager desværre sjældent et nej for et nej, og så snart man vender ryggen til så gør han det som regel alligevel selvom man lige har bedt ham om at lade vær.
Vil også gerne høre din mening om hvordan jeg evt. kan støtte ham i at lege/koncentrere sig om andre ting, eller jeg bare skal lade ham lege det han vil? Kan jo ikke lade være med at tænke om han vil kunne koncentrere sig når han engang skal i skole!
Og hvordan skal jeg undgå at sige stop så mange gange om dagen? Føler jo at jeg ødelægger hans leg ved at stoppe ham, men han får jo de underligste balladeagtige ideer engang imellem :-) Men, then again, han er jo en dreng :-)
Og lige nu hvor jeg skriver til dig, er knægten igang med en leg med et par vægtstænger fra en træningsmaskine, nogle runde vægte til at sætte på, og dette bruger han så som en bil, hvor bilen skal have skiftet fra vinterdæk til sommerdæk, fordi vejret er blevet godt som han siger. Det koster 5000 og det er meget dyrt fordi det er sådan en speciel bil han har mener han :-) Skal tage mig selv i ikke at sige "pas nu på fingrene, vægtene er meget tunge", og bare lade ham lege. Måske er jeg bare for meget over ham ;-)
Ser frem til dit svar.
Mange hilsner
Mor til Villads