Brev:
Vores dreng hører ikke efter
8. oktober 2013
Alder:
7 år, 2 mdr.
Vores dreng hører ikke efter
Kære Helen.
Jeg søger et godt råd til, hvordan vi i vores hverdag får vores børn og især vores søn på 7 år til at høre bedre efter i dagligdagen.
Vi har tre børn hvoraf han er den ældste. Han har to mindre søskende, en på 3 år og en 9 mdr. Vi har været i kontakt med en psykolog gennem åben rådgivning i kommunen i forbindelse med at rådgive om hans adfærd, der også på andre områder volder nogle gnidninger i hverdagen, som vi gerne vil arbejde med. Hendes forslag var, at når der var noget vi eksempelvis vil have ham til at lade værre med, skal konsekvensen være at skære i hans ”spilletid”. Da vi svarede at vi gerne ville undgå disse konsekvenser, hvor der ikke umiddelbart er sammenhæng mellem det han gør og konsekvensen, blev vi mødt at et meget uforstående ”Jamen hvordan får I ham så til at høre efter ?” – Og så må jeg jo indrømme at vi kommer til kort, for det er netop et af vores store frustrationspunkter. Det kan være når vi be’r ham om at ”at slukke for Ipad’en, ta’ tøj på, komme og spise” alle de situationer hvor vi be’r ham om noget, der opstår der frustration fra vores side, fordi han bare ikke gør det.
Vi forsøger os med metoden: Om 5 minutter skal du slukke/komme etc. Derefter: Nu vil gerne ha’ at du slukker/kommer etc…. (ingen trusler om straffe), men der sker ofte ikke noget og efter to-tre påmindelser, må vi hen til ham og hjælpe ham med at slukke for Ipad’en eller gå ud på badeværelset eller ta’ overtøj på. Det går også nogenlunde, men det er et kæmpe irritationsmoment, og derfor bliver vi ofte irriterede på ham og det ender med at vi vrisser eller skælder ud. Skæld ud er jo heller ikke en hensigtsmæssig opdragelsesmetode og så er det ikke særlig rart for nogen af parterne. Samtidig oplever vi det som et problem når vi er sammen med andre fordi de også irriteres over at han ikke, som de andre børn, kommer når der bliver kaldt etc.
Det jeg søger er nogle konkrete råd til, hvordan vi på en ordentlig måde (uden trusler, straf og konsekvens, men anerkendende) får lært vores søn (og vores andre børn) at ”høre efter”. Ved aftensmaden har vi eksempelvis indført at der bliver sagt værsgo’ én gang og så må han ellers komme når det passer ham, men han ved at maden bliver ryddet af bordet efter ca. 40 min. Det har faktisk fungeret næsten efter hensigten for han er blevet meget bedre til at komme og spise og spiser uden det store brok. Men det betyder også at der ofte går 3-10 min. fra vi andre har sat os og til han kommer. Og især når vi er ude eller har gæster kan jeg godt mærke at den er svær at overholde for jeg synes jo grundlæggende at det er almindelig pli, at når nogen har knoklet for at lave mad, så viser man den respekt at komme og sætte sig når man bliver budt til bordet. Derfor vil jeg gerne ha’ at han kommer når der bli’r sagt værs’go.
Jeg håber du kan hjælpe med nogle gode værktøjer, så vi undgår de frustrerede situationer.
Med venlig hilsen